HÄTÄHUUTO LÄNTISEN KESKISUOMEN SOIDEN JA VESIREITTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #23

30.10.2011 00:49

No eihän tässä työttömyysongelmaa olla korjaamassa, mutta työpaikkoja häviää, jos turve vaihdetaan esim. kivihiileen. Vastustajat ovat hyvät ja kertovat, millä ympäristöystävällisemmällä energialla turve korvataan! Työllisyyden osalta on mainittava, että turpeennosto tarjoaa (etenkin poutaisena kesänä) hyvän kesätyön monelle "ammattikoulupojalle"
Mitä taas tulee vesimääriin, mitä soilta valuu... taisi olla SK:n palstalla laskelmat, jossa suhteutettiin määriä eri järvien tilavuuteen. Laskelmassa kerrottiin suota kuivatettavan 2m:n syvyydeltä (sopii mennä mittailemaan sarkaojien syvyyttä) Ei sitä kuitenkaan kerralla niin syvältä kuivateta, siihen menee aikaa n. 30 vuotta, että ollaan lähtötasosta 2m:n syvyydessä. Toinen asia, mikä hurjissa laskelmissa mietityttää: onko kuutiot laskettu niin, että suossa ei ole muuta kuin vettä? Elikkäs hehtaarilla olisi vettä 2x100x100=20 000 litraa/20m3? noinhan se ei ole. Sielä suossa on vettä, mutta pitää siihen sekaan turvettakin mahtua, eikä se kuivaksi autiomaaksi muutu ojittamisen yhteydessä, se on edelleen pehmeä suo... Ei kai niissä traktoreissa huvikseen paripyöriä käytetä. Valuma-aluetta saattaa toki olla turvesuohehtaaria kohti moninkertaisesti enemmän, mutta nämä vedet eivät nykyään ole yhteydessä turvesuohon, vaan valuvat eristysojiin suon laidalla. Ja mitä myöden ne valuvat? Metsäojia!
Noh... Vapon leipää syöneenä, olen kuitenkin sitä mieltä, että suunniteltu 6800Ha turvesuota Multialle on liikaa! Ei kielletä, vaan pidetään huoli siitä kuinka sitä vettä valutellaan.