Kirjallisuuden oppiaineen pääainestatus säilytettävä

Vieras

/ #2

09.06.2016 15:16

Jyväskylän yliopisto on erikoistunut opettajainkoulutukseen ja luovan kirjoittamisen koulutukseen. On järjenvastaista lakkauttaa kirjallisuuden pääainekoulutus juuri JY:stä, jossa Norssin ja yliopiston suhde on hyvä ja vakaa. Käytännön koulutyössä lukiossa kirjallisuuden pääaineopinnoista koitunut hyöty on osoittautunut maksimaaliseksi. Kaavailun mukaan JY:ssä tarjolle jäävä vaihtoehto suomen kielen pääaineopinnot ei ole samalla tavoin käytännönläheinen lukion ja perusopetuksen kannalta. Suunnittelussa pitäisikin edetä kokonaisvaltaisesti: koko maan tilanne, eri oppialaitosmuotojen opetussuunnitelmien sisältö ja sen seurannaiset yliopistokoulutukseen sekä työmarkkinatilanne myös muualla kuin oppilaitoksissa kirjallisuus pääaineenaan valmistuvien osalta. Olen itse valmistunut JY:stä kotimainen kirjallisuus pääaineena, toiminut toimittajana, kustannustoimittajana, luovan kirjoituksen kouluttajana, eri oppilaitosmuotojen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana, viimeksi parikymmentä vuotta Olarin koulun ja lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina ja Espoon konsultoivana äidinkielen opettajana sekä myös HY:n kenttäharjoitteluohjaajana. ELäkkeelle jäin 2013. Olen vakavasti huolissani yliopistoleikkausten sattumanvaraisuudesta ja summittaisuudesta, mistä tämä JY:n suunnittelema päätös lakkauttaa kirjallisuuden pääaineopinnot on tuorein esimerkki. Toivon mukaan päätöstä harkitaan vielä, ja siihen toivon tämän adressin myötävaikuttavan.