Synnytystoiminnan jatkuminen Vammalassa turvattava!

Minna K
Vieras

/ #1 Iso sairaalako turvallisempi?

28.07.2010 09:41

Tuo ministeriön huolenaihe , että olisi turvallisempaa synnyttää isossa sairaalassa, vaikuttaa aika miehiseltä mielipiteeltä. Se, että on turvallista synnyttää suuressa laitoksessa, jossa on lääkäreitä, koneita, tekniikkaa ja laitteita joka puolella.

Synnytykseen vaadittava turvallisuuden tunne tulee jostain muualta kuin tekniikasta. Isossa sairaalassa synnyttäjä voi tuntea olonsa turvattomaksi ja se hidastaa synnytyksen etenemistä. Nainen on sen verran viisas vaistossaan, että synnytys pysähtyy jos tuntee olonsa uhatuksi. Sitten tehostetaan synnytystä toimenpiteillä, toimenpide johtaa toiseen. Ja riskit nousee.

Olen itse odottanut Taysissa epiduraalia yli tunnin, kun anestesialääkäri oli leikkauksessa. Samaan aikaan Vammalassa luvataan päivystävän lääkärin tulevan paikalle. Eli iso sairaala ei välttämättä ole sen tehokkaampi! Paitsi että rahaa ehkä säästyy kun laitetaan naiset synnyttämään liukuhihnalta, mutta se ei ole kestävää politiikkaa. Synnytys ja yhteisen elämän ensihetket, imetysohjaus, vaikuttavat pitkälle äidin ja vauvan suhteeseen, se mikä säästetään, voi myöhemmin tulla korkojen kanssa maksettavaksi.