Vetoomus Keuruun keskustassa sijaitsevan Seiponharjun puolesta

Pirun Viulun Vinguttaja
Vieras

/ #64 Re: KIITOS, MAIRE PESONEN!

07.08.2010 10:57

#63: Eeva Jyrinki - KIITOS, MAIRE PESONEN!

Voidaan todeta, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Tämä on asia joka sopii kaikkiin kaupungin ja seurakunnan päättäjiin aina ylintä johtoa myöden, jotka ovat sallimassa harjulle rakentamisen.

Jos Loilonharjulle aiotaan todellakin tyhmien päättäjien ja juoksupoikien suosiolla rakentaa, niin miksi harjun nimi muutetaan? Tuleeko siitä Pyhän Kirkkoherranmäki, Poikosen harju, Lounaistuulenmäki tai -harju, Tyhmienharju?

J.K.Järviö pohdiskeli aikoinaan nimien merkitystä Suur-Keuruun Sanomien sivuilla artikkelissaan Seipon- vai Loilonharju?.

J.K.Järviö kirjoitti seuraavaa:

"Kun Keuruu sai matkustajakoti Seipon, kansa rupesi vähitellen käyttämään harjusta nimeä Seiponharju ja nyt se yleisesti tunnetaan tällä `väärällä´ nimellä vain jonkun harvan käyttäessä nimeä Loilonharju. Minulle on aikoinaan opetettu, että nimi, jota kansa yleisesti käyttää, on oikea. Kun kirjoituksessani viittasin erääseen kirkkovaltuuston pöytäkirjaan vuodelta 1963 sekä Keuruun yleiskaavaan vuodelta 1971, kummassakin käytetään nimeä Seiponharju.

Edessäni olevassa typograafikartassa 1:20 000 (1972) ei harjulla eikä nimellä ole nimeä, mutta harjun kohdalla ilmeisesti tarkoittaen palanutta matkustajakotia on nimi Seippo. Salmella puolestaan on nimi Seiponsalmi, jolloin niemi olisi Seiponniemi kuten tuossa yleiskaavassa.

Itse olen kuullut sitä sanottavan Lehtiniemeksi. Ellei ole, mikä sitten on Lehtiniemi?"

Näin J.K.Järviö.

Mikä nimi kuvaisi päättäjien tyhmyyttä osuvasti? Kuten Järviö totesi se nimi harjulle tulee, jopa karttoihin, jonka kansa päättää ottaa käyttöön. Toivottavasti se nimi on todella hyvä ja kuvaa suurta tehtyä tyhmyyttä.