Keskuspuistoa ei saa supistaa

Vieras

/ #811

06.10.2016 08:43

Millainen ajolähtö tai vaihtokauppa saisi uhraamaan vuosikymmenien ajan tietoisesti ja taistelemalla säästetyn keskuspuiston ja muut rakentamattomat viheralueet? Tällaista vihreän tuhoamisvimmaa on vaikea ymmärtää, varsinkin itseään vihreiksi kutsuvien osalta. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen metsäluonto pääkaupungin keskellä pistellään surutta sileäksi ja toisaalta kaupunkilaisten iloksi väännetään mahdollisen pettymyksen tuottavia kaupunkibulevardeja. Koijärven henki on haihtunut savuna ilmaan.

Kuljin pari päivää sitten eräässä Helsingin reunoiltaan pikkuhiljaa pienentyneessä ja suunnitelmien mukaan lähivuosina vauhdilla kutistuvassa ulkoilumetsässä. Sen käyttöaste tulee lisääntyvän asuinrakentamisen myötä vielä reilusti kasvamaan. Puolen tunnin sisällä vastaan tuli jatkuvasti eri-ikäisiä kävelijöitä ja lenkkeilijöitä, koiranulkoiluttajia, kaksi eri päiväkotiryhmää metsäretkellä ja koululaisia suunnistamista harjoittelemassa. Metsä on tehokkaassa hyöty- ja virkistyskäytössä. Sama koskee keskuspuistoa.

Helsingin nykypäättäjien agenda on laittaa "tuottamaton" metsämaa poikimaan rahaa ja rakentaa Helsinki täpötäyteen. Toki muutaman hehtaarin metsätilkullekin ulkoilijoita riittää niin että päät kolisevat yhteen, mutta mikä tuollaisen metsän virkistysarvo enää on, takaisinhan menetettyä henkireikää ei saa?  Päinvastoin keskuspuiston katkaiseminen tullee jatkumaan rakentamisella molempiin suuntiin kun kerran alkuun on päästy.