Vältämme ydinsähköä ja ydinvoimaosakkaitten tuotteita

Erkka Tuppurainen

/ #14 hmm

06.09.2010 20:50

Uusiutuvat energianlähteet olisivat ihan kivoja mutta vaihtoehdot ovat vielä enemmän tai vielä enemmän kehittämisen tarpeessa:

1. tuulivoima on epävarma vaihtoehto, sillä ne eivät toimi liian heikossa tai voimakkaassa tuulessa. Voimaloiden rakentaminen ja ylläpito on suhteellisen kallista ja saastuttavaa. Tuulivoimalat aiheuttavat meluhaittoja ja häiritsevät tutkalaitteistojen toimintaa aiheuttaen vaaratilanteita etenkin lentoliikenteelle. Tosin, "polttoaine" on ilmaista.

2. vesivoima. Tarvitsee yllätys yllätys virtaavaa vettä, mikä käytännössä tarkoittaa tekojärviä tai jokien valjastamista energiantuottoon. Näillä on omat negatiiviset vaikutuksensa ympäristöön.

3. aurinkopaneelit. 800 Watin paneeli oli viime viikolla lähirautakaupassa tarjouksessa, 599€. 800 W en saa edes mikroa pyörimään. Paneelien hyötysuhde verrattuna pinta-alaan on heikko. Lisäksi sähköä ei saada juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin eli talvella. Silloinhan Aurinko ei suo lämpöään eikä paneelitkaan silloin juuri toimi.

Paras uusiutuvan energian lähde on puu. Toinen kehittämisen arvoinen asia olisi jätteiden käyttö energianlähteenä.