Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #36 Sossusta tienaa eniten

07.09.2010 09:34

Opintojahan voi nykyään suorittaa ansiosidonnaisella, mutta mielestäni kaikkien opiskelijoiden pitäisi saada vähintään saman verran kuin työttömienkin. Suurin osa opiskelijoista kuitenkin opiskelee työtä varten, ja kulut ovat suuremmat kuin työttömillä, koska työttömät eivät tarvitse esim. koulutarvikkeita, kuten kirjoja yms. Ehkäpä suurempi opintotuki houkuttaisi muutenkin ihmisiä opiskelemaan ja tekemään jotain elämälleen, mutta kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa lähteä sille tielle. Sitten syrjäydytään kotona ja viina vie.

Se on muuten jännä juttu miten viimeinen yhteiskunnan tarjoama tukimuoto tarjoaa ylivoimaisesti enemmän tukea kuin työkkärin peruspäiväraha tai kelan opintotuki. 417e ja risat käyttörahaa per kk, sossu maksaa vuokran, sähkön, terveydenhuollon, lääkkeet.. Mitä ikinä keksitkin, niin maksusitoumuksen siihen kyllä saat, jos perustelut ovat kohdillaan. Käytännössä joku 900e/kk nettoa siitä, että jaksaa toimittaa tiliotteen kerran kuussa.