Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #52 Huoh.

14.09.2010 19:18

Kaikki opiskelijat eivät käy yliopistoa ja valmistu ns. akateemiseen ammattiin, eli työttömäksi. On myös ammattikouluja, ammattikorkeakouluja, aikuiskoulutusta, opistoja... kaikille niillekin tämä säälittävä opintotuki on ihan samaa, vaikka sieltä valmistutaan "järkeviin töihin". Opiskelija voi olla vaikka naapurin mummo, se ei katso ikää tai akateemisuutta.

On pöyristyttävää, että tällä hetkellä muutenkin vaikeaksi ja pitkäkestoiseksi tehty opiskeluaika tehdään mahdollisimman vaikeaksi - varsinkin, kun nämä opiskelijat ovat niitä tulevaisuuden keski-ikäisiä jotka näitä hienoja päätöksiä tulevaisuudessa tekee. Eikö päättäjiä pelota lainkaan eläkepäivien huonot oltavat kun kostonhimoiset opiskelijat pääsevät puikkoihin? Haluaisin todella nähdä vanhemman ikäluokan elävän alle 200e/kk, ja mahdollisesti nostavan lainaa joka kuukausi pelkkään elämiseen - ei matkoihin, autoihin, ja astuntoihin, vaan elämiseen. Ruokaan ja välttämättömimpiin laskuihin. Ovatko ihmiset todella unohtaneet millaista on elää köyhyydessä, vaikka siitä aina jaksetaan meille nuorille ja tietämättömille jankuttaa? Kaikilla ei ole rikasta isää joka työntäisi rahaa tilin lähentyessä nollaa.

Opiskelu on mahdotonta, rahaa ei saa, kesätöitä ei löydy, mutta silti pitäisi äkkiä vain valmistua että valtio pysyy pystyssä. Älytöntä.