Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

Vieras

/ #14

09.12.2011 01:04

Jyväskylän Lyseo on ollut ja on monille PAIKKA, johon kaivata, mutta se on ja toivottavasti on jatkossakin myös paikka, joka antaa tässä ja nyt nuorille tunteen siitä, että he ovat luomassa tulevaisuutta, jolla on perusta historiassa.

Poliitikkojen hokema "ei rahaa seiniin vaan opetukseen" on monella tapaa harhaanjohtavaa retoriikkaa: Ensinnäkään juuri koskaan se raha, joka on säästetty kiinteistökuluissa ei ole kulkeutunut opetukseen. Nytkin tulisi nähdä, että syömävelka on eri asia kuin investointia varten hankittu lainaraha, josta kyllä maksetaan korkoa, mutta joka myös tuottaa - terveyttä, viihtyvyyttä, arvostusta, opiskelumotivaatiota, työmotivaatiota... Toiseksi koulun seiniä voi monessa verrata muusikon soittimeen: satoja vuosia vanhalla laatuviululla tai huolellisesti rakennetulla sähköbassolla kykenee tuottamaan tasokkaampaa kuunneltavaa kuin halpisversiolla. Seinät ovat yksinkertaisesti olennainen instrumentti opetuksessa. Siksi investoiminen lyseon vanhan puolen huolelliseen kunnostamiseen sekä uudisrakennuksen toteuttaminen sen yhteyteen ei ole tuhlaamista seiniin vaan sijoitus tulevaisuuteen.

Raili Kivelä