Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Telttavaeltaja
Vieras

/ #26 Re: Re: Re: Re: Re: on muutakin kuin kansallispuistot

17.09.2010 16:44

#24: Palvelija - Re: Re: Re: Re: on muutakin kuin kansallispuistot

Kyllä, niin minustakin on rikollista kaataa puita kansallispuistosta. Ihminen ei ole osa luontoa, vaan sen vastakohta, sen pahin vihollinen. Luonnonsuojelu on luonnon suojelua ihmiseltä, siis ihmistä vastaan.

Alun perin autiomajat lämmitettiin käyttäjien itse ottamilla lähiseudun puilla. Lähinnä käytettiin oksia ja maapuita, koska niitähän saa aina helpoimmin. Kun majan käyttö oli pientä, ympäristö kesti hyvin puiden oton. Nykyisinkin on joitakin huoltamattomia tupia, jotka hyvin lämpiävät samalla tavalla omatoimisesti. Ja lähiluonto kestää sen.

Jos tuvan käyttö räjähtää massamittaiseksi, niin silloin kuormitus tietysti kasvaa kestämättömäksi paikan luonnonresursseille. Jollakin tapaa käyttöä olisi hillittävä ja ohjattava sitä muualle, jakautumaan maastoon tasaisemmin. Paras keino mielestäni olisi autiotupien maksullisuus. Käytöstä tulisi maksaa todellisten kulujen ja haittojen mukaan. Pahiten kuormitetuilla alueilla ei tulisi olla tupia ollenkaan.