Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Telttavaeltaja
Vieras

/ #40 Re:

18.09.2010 19:44

#38: - Ja kaikki autiotuvat maksullisiksi? Ei kai sentään. Maassamme on satojen vuosien pitkä perinne vaeltajille auki olevista suojapaikoista. Tästäkö pitäisi luopua?

Autiotuvista on toki satojen vuosien perinne, mutta ei niitten huollosta moottorikelkoin. Ja siitä tässä onkin kysymys. Varaustupien maksullisuudesta on jo kokemusta ja sama käytäntö olisi syytä laajentaa kaikkiin moottorikelkoin huollettuihin tupiin. Huoltamattomat, vähäisellä käytöllä olevat tuvat voisivat olla poikkeus.

Polttopuiden maksullisuus käytön mukaan on tietysti haastava tehtävä. Aluksi voitaisiin kokeilla pelkkää puulupamaksua, mutta se ei tietysti estä tuhlaamasta edelleenkään. Kaasun käyttömaksu olisi helpompi toteuttaa. Kaasupoletit on jo vanha keksintö.

Kelkat ja muu maastomoottoriliikenne pitäisi saada pois ainakin kansallispuistoista. Myös se osuus, mikä kuuluu poronhoitoon. Poronhoito on muutenkin luonnostaan kuoleva elinkeino ja sen erityisoikeuksiin liittyy todistettavasti aivan liian paljon väärinkäytöksiä.

Sellaisia kairoja Suomesta ei enää löydy, missä ei olisi moottorikelkan jälkiä, kansallis- ja luonnonpuistot mukaan lukien. Joitakin syrjäisimpiä paikkoja voitaisiin jättää luonnolle ja omin voimin retkeileville ja rauhoittaa moottoriliikenteeltä kokonaan. Mielestäni se ei ole liikaa vaadittu. Moottorimatkailulle ja tumpeloille turisteille jäisi silti pinta-alaa rällättäväksi enemmän kuin riittävästi.