Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Vieras

/ #41

18.09.2010 20:23

Varmaan telttavaeltaja tiedätkin, etteivät esim. Urkkipuistossa turistit kelkalla ajele. Sehän on siellä kiellettyä. Siellä ajavat poromiehet poronhoitotöissä ja sen laissa heille sallittu, ja kuten edellä sanoin, siihen ei ole luontopalveluilla sanomista. Puiston huoltotöissä ajetaan tiettyjä reittejä pitkin.

Ehdotat, että autiotupia alettaisiin huoltaa ilman kelkkaa, mutta kuitenkaan et soisi luontopalveluille lisää rahoitusta. Miten tämä yhtälö on mahdollinen? Jos kohteet huollettaisiin kävellen, pitäisi palkata pitkä rivi uusia huoltajia luontopalveluille, koska nytkin he ovat jo ihan tupella. Avaatko ajattelusi logiikan minulle. Siis sen, että ei lisää rahaa, mutta enemmän töitä. Meinaatko että miehet kantaisivat puut, kaasupullot ja roskat rinkassa tai ehkäpä työntäisivät kottikärryjä edessään läpi kairojen, soitten ja tuntureiden?

Jos oikein rauhaisia alueita etsit, niin käväiseppä vaikka Kaldoaivissa, Muotkatunturissa tai Puljussa. Tai vaikkapa urkkipuiston Savukosken puoleisessa osassa. Saatathan sinä satunnaisen poromiehen kelkan pärähdyksen kaukaisuudessa kuulla, mutta jos se on kaiken luonnosta nauttimisen este, niin sitten ei auta kuin lähteä Siperiaan.

Kaasupoletit ovat kyllä ihan ajattelemisen arvoinen idea.