HÄTÄHUUTO LÄNTISEN KESKISUOMEN SOIDEN JA VESIREITTIEN PUOLESTA

liekinvahti

/ #45 Kaikkea tarvitaan

10.12.2011 23:17

Kovaa keskutelua puoleen ja toiseen. Ei kuitenkaan yhtään realististista vaihtoehtoa jolla voitaisiin teknistaloudellisesti turve korvata voimalaitospolttoaineena. Ensinnäkin puu ei riitä, aurinko ei riitä, vesivoima ei riitä, tuuli ei todellakaan riitä. Kivihiiltä voitaisiin tuoda afrikasta Keski-Suomeen ja lisätä kivihiilen avulla myös puun käyttöosuutta. Jätettä voisi riittää jonkin aikaa. Näillä edellä mainituillakin on usein vastustajat ja ihme kyllä usein vielä samat tahot, joilla ei ole energiantuotannon kokonaisuudesta mitään käsitystä. Kertokaapa mitä tehdään rauhalahdessa tai Keljossa kun keskellä talvea -30 Asteen pakkasella kun täälläkin toivottu ja mainostettu hake loppuu tai siinä on toimitusvaikeuksia? No onneksi on vihreiden kannattajien suosima öljy jota voi polttaa huippukattiloissa. Ja mihin päädytään? Haitallisten päästöjen määrä kasvaa, rahat valuvat pois maakunnasta, ilmastovaikutusta on voimistettu ja kuluttajat ja teollisuus kärsivät kalliimmasta energialaskusta. Toki tässä rahavirtateoriassa on varmasti mahdollisuus katsoa miten osa rahoista ja panoksista voitaisiin ohjata aiheutettujen haittojen korjaamiseen ja tai tilanteiden parantamiseen mutta ehdottomuus on mahdoton ajatus. Niin tai näin varautukaa siihen että energian hinta nousee ja varsinkin niillä jotka huutavat mustavalkoisesti turpeen polton lopettamisen puolesta.

Ei paljon auta google- systeemit kun aletaan oikeasti tuottamaan lämpöä, höyryä ja sähköä. Voimalaitosten polton hallinta on polton kemiaa ja siitä on hyviä kokemuksia ja tutkittua faktaa miten turve tukee puun polton mahdollisuutta. En lähde tuota faktaa purkamaan tälllä palstalla mutta esim. leijukerrospolton teknologia on mitä suuremmissa määrin suomalaista teknologiaa ja erittäin korkeasti arvostettua maailmalla. Noissa kattiloissa poltetaan hyvin haasteellisia polttoaineita ja kattilat speksataan aina tapauskohtaisiin polttoaineisiin. Suomessa vaan on olemassa sellainen mahdollisuus, kuten Ruotsissakin, että meillä on oma hintavakaa ja toimitusvarma polttoaine joka tukee muiden polttoaineiden käyttöä ja samalla varmistaa ihmisille kaukolämmön, sähkön ja teollisuudelle näiden lisäksi myös esim. höyryn.

Kaikki polttoainekirjot tulevat olemaan tarpeellisia meille. Jos mittauspuolella on valumien osalta selvästi epäluottamusta havaittavissa niin silloin asialle varmasti kannattaisi tehdä jotain ja alkaa mittaamaan sellaisilla tavoilla jotka kaikki osapuolet hyväksyy. Samaan nippuun pitää sitten saada myös Suomessa niin pyhä maatalous. Valumalähteiden määrä voi olla niin käsittämättömän suuri että tehtävä on mahdoton tai erittäin haasteellinen. Mutta kuussakin on käyty ;)