Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Palvelija
Vieras

/ #47 Re: Palataanpa asiaan

19.09.2010 13:15

#46: Telttavaeltaja - Palataanpa asiaan

Valtion näkökulmasta on aivan sama saako se tulonsa suoraan käyttömaksuina vai veroina.  Syy lähteä Ukkipuistoon viime kesänä olivat hienot vaellusmaastot, luonto ja riittävät palvelut.  Varaustuvista maksoin suoraan petipaikkamaksun. Jätin aluetalouteen melkoisen summan rahaan, josta osansa saivat paikalliset yrittäjät, paikalliset työntekijät, paikalliset kunnat verotuloina ja valtio verotuloina. Vaellusmatka toi mm seuraavat taloudelliset hyödyt ( automatka aiheutti tosin hiilidioksipäästöjä, mutta oletan että t-vaeltajakin matkat joitakin päästöjä aiheuttavat)
- Ruokailu Kuusamossa x 2
- Auton tankkaaminen menomatkalla Sodankylässä + sämpyläkahvit x2
- Yöpyminen ennen vaellusta Saariselällä x2
- Taksi Saariselkä - AIttajärvi
- Ruokailu reissun päätteeksi Saariselällä x2
- Yöpyminen Saariselällä x 2
- Tankkaus ja sämpylälahvit paluumatkalla Rovaniemellä
Vaeulluksen jälkeen majapaikassa näki ihmisiä, joita oli tavannut tuvilla ,syömässä ja yöpymässä. Oletan,että he kuluttivat suurin piirtein saman verran taksikyytiä lukuunotamatta. Taksikuski kertoi, että kyytejä oli kesän aikana tullut jo yli kymmenen eli yhteensä 1000 euroa yhdelle taksille.

Kohtalaisesti jäi rahaa aluetalouteen. Varaustuvat olivat tällä kertaa avaintekijä miksi Ukkipuisto valittiin vaelluskohteeksi.

PS Olen telttavaeltajan kanssa samaa mieltä,että tuhlailuun, roskaamiseen , vaeltajien vastuuttomaan käytökseen jne pitää puuttua. Omat jätteeni kannoin rinkassa takaisin. Auton takakontissa ne kulkivat takaisin sinne mistä ne liikkeelle lähtivätkin.  Tässä keskustelussa on kyse viime kädessä siitä mihin valtion varoin tuotettavien palvelujen raja vedetään. Siitä näyttää olevan ilmassa erilaisia näkemyksiä.