Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #65 Ei pisteitä - ei opintoja

19.09.2010 17:28

Tämä on nyt taas niin tätä yksisilmäisyyttä: moneen kertaan on esitetty, että opintotuet pitää katkaista, jos opintopisteitä ei tule ja pisterajoja pitää hinata ylös. Valitettavasti se ei ole ihan niin suoraviivaista, että pisteetön opiskelija on laiska. Otetaan vaikka tentti, johon on aikaa valmistautua kuusi viikkoa ja pisteitä ropisee kahden kuukauden tukiin vaadittava määrä. Opiskelija sairastuu päivää ennen tenttiä ja on poissa loppukuulustelusta. Pisteitä ei tule, mutta sairaslomatodistus on kolmelle päivälle, joten sairaspäivärahaakaan ei saa. Eli viiden ja puolen viikon työ oli muuttui merkityksettömäksi. Tentti järjestetään seuraavan kerran kolmen kuukauden päästä - ja samana päivänä kun toinen tentti, johon olisi pakko mennä.

Tilanne ei ole fiktiivinen eikä edes poikkeuksellinen. Opintopisterajat per tukikuukausi ovat olleet siinä määrin siedettäviä, että tällaisen fataalin saa kerran vuodessa kompensoitua, mutta jos niitä rajoja hinataan ylöspäin, muuttuu tilanne.

Lisäksi opiskelijoiden onneton taloustilanne on jo nyt johtanut siihen, että lapsia hankitaan myöhään, jos ollenkaan. Sekään ei ole toivottava kehityssuunta, kuten ei ennenkaikkea sekään tämän tien päässä näkyvä AMERIKAN MALLI: niillä on varaa opiskella, joiden vanhemmat maksavat. Halutaanko sitä Suomeen?

Ja lisäksi vielä sellainen asia, että on se kumma kun opiskelijan pitää tehdä vaikka mitä saadakseen edes sen pienen valtion tuen samaan aikaan kun työttömät nostavat suurempia tukia ja makaavat perse homeessa kotona tai lähipubissa.

Älkääkö nyt alkako selittää siitä, miten töitä ei ole tai niitä pitää tasaisesti hakea: vapaita työpaikkoja on työkkärin sivut ja kaikki lehdet täynnään ja kuka tahansa osaa tehdä työhakemuksen, joka on niin huono, ettei sillä ketään töihin oteta; Kelalle se kuitenkin riittää todistukseksi siitä, että on 'hakenut töitä'.

Opiskelijat pakotetaan tulemaan toimeen huonosti koko opintoajan (töiden tekoa opintojen ohessa on ehkäisty tehokkaasti tulorajoilla ja opintoajan rajauksilla - opiskelijalla ei saa olla rahaa!) ja sen jälkeen heidän pitäisi maksaa selkä vääränä veroja lopun elämäänsä. Just joo.