Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Piilotettut roskat.
Vieras

/ #66 Re: Metsähallituksen Yt-neuvottelut vai retkeilykortti?

22.09.2010 19:12

#65: Kari Kyrö - Metsähallituksen Yt-neuvottelut vai retkeilykortti?

Tuo retkeilykortti on mielenkiintoinen ja helposti toteutettava asia, olen sitä itsekkin miettinyt ja "näen" sen houkuttelevana asiana.

Silti "näen" siinä myöskin vastaan väittämisen aineksia, kuten useamman eri tavoin luonnossa vaeltavien luonnon käytön. Nämä joita esim"telttavaeltaja " edustaa ja niitä jotka olisivat valmiit käyttämään ja maksamaan rakennetuista palveluista henkilökohtaisen korvauksen. Siis tuon kortin. Sekä niitä jotka käyttäävät kaikkia palveluita , eivätkä maksaisi edes verojaan, mutta myöskin kaikkia niitä ulkomaalaisia jotka nytkin niitä käyttäävät.

On olemassa vain yksi tie ja se joko sisältää tuon kortin tai sitten että yhteisistä verorahoitamme maksetaan nuo palvelut ja siten myöskin sisällytetään, käyttäjien vastuu.

Sillä siittähän noita kulujakin tulee, miten palveluita käytetään. ei noita puita ja roskia sekä paskoja synny jollein maastossa ole kulkijoita, ne ovat siis käytön merkkejä.

Jos "puramme" palveluverkoston joka on vuosikymmenien saatossa rakennettu ja monin eritavoin saatettu MH;n huollon piiriin niin luono vapautuisi silloin näistä palveluiden varaan tukeutuvien rasitteesta. Tilalle "kasvaisi" luontoa arvostavien kansalaisten laadukas mutta vähäväkinen joukko.

Tuskin.

Kehoittaisin kaikkia niin puolesta kuin vastaan puhuvia, katsomaan ensisijaisesti syvälle sisälleen ja jos löydätte sieltä sen viisasten kiven joka tuo nykyistä järkevämmän vaihtoehdon asioiden hoitoon, niin julkaisemaan sen.

Tosiasia lienee että valtaenemmistö lajimme edustajista ei kykene enään edes selviämään ilman Kansan ja luonnonpuistojen järjestäytyneestä,.opastetuista ja hoidetusta luonto kokemuksesta ilman että ei aiheuttaisi tällekkin lähes korvaamatonta vahinkoa. Miten sitten olisikaan jos he alkaisivat kulkea omin nokkineen erämaissa. Jotka kuitenkin ovat sitä oikeaa ja villiä luontoa, ja jossa tulisi vallita luonnonehdot.

Kun nyt jo ovat lähes paniikissa kun kuuleevat että jonkun kylän likikin on kävellyt vaikka vaan karhu.