Raiskauksille kovempi tuomio!

helsinki

/ #29

17.03.2007 13:23

ja älkään nyt lukeko taas ymmärtäkö väärin. raiskaus on todella törkeä rikos, joka aiheuttaa uhrille järjettömiä kärsimyksiä. raiskauksien uhreille täytyisi antaa enemmän tukea ja hoitoa.

kuitenkin on sanottava, että asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin addressin aloittaja haluaisi uskoa. Totta kai kaikki raiskaajat ovat täydellisiä paskiaisia, joille pitää antaa kova tuomio. kyse on nyt kuitenkin siitä, että kaikkea ei kannata tunteiden vallassa sumputtaa samaan lokeroon. tiedätkö edes millaisia tuomioita suomessa raiskauksista annetaan, vai rajoittuuko tietosi vain niihin muutamiin tapauksiin, joita on ollut iltapäivälehtien lööpeissä? kai tiedät, että lööppeihin tulee vain tapaukset, jotka poikkeavat tavallisesta erityisen paljon. tämän lisäksi iltapäivälehtien juttuihin ei kannata uskoa muutenkaan oikeastaan ollenkaan. tämän tietävät kaikki ne, jotka tuntevat ihmisiä, joista on lehdissä kirjoitettu.

Otetaan esimerkki, jonka kaikki tietävät. Bigbrother -ohjelman kilpailija meni häntä piirittäneen naisen kanssa samaan sänkyyn. Hän ei huomannut, että nainen oli nukahtanut, joten yritti vetää tämän pikkuhousuja pois ja laittoi peitoin päälle (koska luuli, että nainen on mukana). Hän sai hyväksikäyttösyytteen. Hyväksikäytöstä voi napsahtaa linnaa. Millaisia tapauksia sitten tosielämästä mahtaa löytyäkään.

ja olenpa kuullut muutamasta tapauksesta, jossa nainen on uhkaillut miestä raiskaussyytteellä, vaikka mitään ei kyseisten henkilöiden välillä ollut tapahtunutkaan. samaten olen kuullut tapauksen, jossa nainen nosti oikeusjutun ja anoi korvauksia. mies joutui vankilaan ja nainen sai korvauksen. mies veti jutun uudelleenkäsittelyyn, jossa nainen tunnusti keksineensä koko homman. kiva juttu miehelle, jonka elämä oli pilalla vain siksi, että joku päätti juonitella tällä tavalla.
nämä pitää ottaa huomioon, mutta tällaisten tapausten ei pidä antaa vaikuttaa todella tapahtuneisiin rikoksiin.

Adressin aloittajalle sen verran tiedoksi, että onko tullut vierailtua vankilassa tai vankimielisairaalassa? Kyseessä ei todellakaan ole mikään vitun lepokoti. Jos olet katsonut esim. sarjaa Kylmä rinki, niin siinä näkyvät putkat ja muut tilat ovat suomen vankiloiden selleihin ja muihin tiloihin verrattuna kuin vertaisi bill gatesin asuntoa rio de janeiron slummehin. Lisäksi tietysti raiskaajat ovat muiden vankien uhkailujen ja pahoinpitelyjen kohteena ja usein eristyksessä. tämä ei johdu siitä, että nämä muut vangit olisivat jotenkin moraalisesti korkeammalla tasolla, ei, sillä monet heistä saattavat jopa kehuskella raiskauksilla joista eivät ole jääneet kiinni. tämä johtuu vain ja ainoastaan vakilan sisäisestä arvojärjestyksestä. arvojärjestys ei ota huomioon onko syyllinen vai ei. kyse on vain tuomiosta, ei siitä mitä on tehnyt.
ja vankimielisairaalasta - eli siitä paikasta, jonka monet luulevat olevan ikään kuin vankilaa helpompi versio - täytyy sanoa sen verran, että vankilasta voi vapautua, mutta vankimielisairaalassa voidaan pitää koko loppu elämä. lääkkeitä täyteen ja siellä pysyy (joidenkin tapausten kohdalla tämä on tosin ainoa vaihtoehto).

tarkoitan tällä nyt sitä, että kannattaa katsoa asiaa hieman laajemmin. tällainen tunteisiin vetoaminen ei vie mitään asiaa eteenpäin. mikäli raiskaajat saavat liian pieniä tuomioita (niin kuin monesti saavat), tulee asialle tehdä jotain, mutta silloin täytyy ottaa huomioon asian monet puolet. oikeusjärjestelmän täytyy kattaa niin monta eri asiaa, että tällainen yksinkertaistus ei auta mihinkään suuntaan.