Kannabis lailliseksi

- -

/ #111

18.03.2007 01:08

"Kannabis ei aiheuta muutakuin psykologista riippuvuutta, THC:n varastoitumista aivoihin ei olla todistettu millään tavalla vaaralliseksi ja ainut uhka olisi siis psykologiset sairaudet (skitsofrenia jne.), joita voitaisiin vähentää esimerkiksi
'kahviloissa' pyydettävät terveystarkastuspassit (?) tai jotain..."

Tuo ns. terveystarkastuspassi voisi olla hyvä varokeino; se olisi käyttäjien omaksi parhaaksi joka tapauksessa. Coffee-barien ikäraja tulisi olla ehdottomasti K-18, kun kannabis kuten alkoholikaan, ei sovi lapsille.

Outoa, miten jotkut ihmiset suhtautuvat kannabiksen dekriminalisointiin kuitenkin niin negatiivisesti. Kannabiksen laillistaminen olisi kaikkien kannalta hyödyllistä;
* Kuvitellaan skenaario, jossa kannabista myydään tiukkaan valvotussa coffee-shopeissa. Koska kannabis on verotettu ja hyvin valvottu, valtio saa lisää tuloja käyttöön julkisiin palveluihin, eivätkä rahat päädy järjestäytyneen rikollisuuden haltuun.
* Kannabiksen laillistaminen estää ns. 'porttihuumeutumisen.' Koska kannabis on mieto verrattuna todella vaarallisiin huumeisiin (mm. heroiini ja PCP)käyttäjä saattaa kannabista kokeiltuaan kuvitella että muutkaan aineet eivät ole kai sitten vaarallisempia kuin kannabiskaan, koska yksipuolisessa huuemvalituksessa kaikki huumeet on niputettu saman nimikkeen alle. Tämän vaikutukset on huomattu Hollannissa; kyselyjen ja tutkintojen mukaan kannabiksen laillistaminen laski huomattavasti,kyselyjen ja tutkintojen perusteella, kovien huumeiden käyttäjien määrän alemmas.
* Kannabis on terveellisempi vaihtoehto alkoholille tai tupakalla. Mikään terveystuote se ei silti ole, vaikkakin sillä on lukuisia lääketieteellisiä käyttötarkoituksia, esimerkiksi lieventämään syöpäpotilaiden pahoinvointia sekä masennuslääkkeenä. Hampun potentiaalia kuituna ja mahdollisesti jopa myös tulevaisuuden ekologisena polttoaineena tulisi myös tutkia myös enemmän. Hamppu on C4-kasvi, (muita C4-kasevja mm. maissi ja sokeriruoko) joten se sitoo hiilidioksidia (hiilidioksidi on yksi tärkeimmistä ilmastonmuutosta aiheuttavista kaasuista.) ilmasta noin 4 x tehokkaammin mitä sama määrä puustoa keskimäärin, sekä hamppu tuottaa suuremman sadon, esimerkiksi paperia varten, mitä sama hehtaarimäärä puustoa.

Kannabiksen laillistaminen siten ratkaisisi helposti muutamia yhteiskunnallisia ongelmia. Valitettavasti, jotkut ihmiset eivät suostu edes yrittämään tutustua aiheeseen yhtään tarkemmin, vaan toteavat yksitotisesti "kannabis on huume ja piste." On ikävää, ettei Suomessa kyetä puhumaan aiheesta tarpeeksi laajasti. Tämä adressi siten on tärkeä tälle asialle, ja tämän adressin avulla voimme kyetä vaikuttamaan tulevan eduskunnan lakipäätökseen ja järkeistämään päihdepolitiikan kannabiksen osalta.

Kiitos lämpimästi jos luit tämän, allekirjoittanut kiittää teitä.

- Matti -

Lisätietoja: