Protesti KANSANEDUSTAJIEN 8,1% Palkankorotusta vastaan!

Marko Rajakko, FM, Imatra

/ #265 Palkka ja etuudet eivät mahdu oikeustajuuni

29.09.2010 08:40

Valitettavasti rivikansalaiset eivät pysty vaikuttamaan tähänkään asiaan lähes millään tavalla, sillä palkkioista ja etuuksista on säädetty laeissa ja asetuksissa. Kansanedustajat eivät ole valmiita muuttamaan lakeja siten, että heidän oma asemansa heikkenisi merkittävästi. Olisi oikein jos kansanedustajien palkoista ja muista etuuksista järjestettäisiin kansanäänestys, jonka perusteella palkka ja muut etuudet määräytyisivät. Mielstäni suurimmat epäkohdat nykyisessä systeemisssä ovat: 1) Kohtuuttoman suuri palkka työhön nähden Rivikansanedustajille pitäisi maksaa keskivertopalkansaajan palkka, sillä hehän ovat ainakin teoriassa edustamassa meitä tavallisia ihmisiä. 2) Sopeutumiseläke Sopeutumiseläke pitäsi lakkauttaa välittömästi. Eduskunnasta pudonnut tai siitä poisjäävä edustaja olisi oikeutettu 500 ansiosidonnaiseen päivään tavallisen työntekijän tavoin. 3) Taksiliput Yli 5000€ palkalla on varmasti varaa ajaa taksilla, vaikka sen joutuisi itsekin maksamaan. Mielestäni taksiliput olisi korvattava HKL:n kuukausilipuilla, jolloin edustajat voisivat näyttää mallia kuinka julkisia liikennevälineitä käytetään ja samalla osallistua omalta osaltaan ilmastotalkoisiin. Valitettavasti en näe edellä mainittujen epäkohtien korjautuvan lähiaikoina, tuskin koskaan. Siitä pitää huolen nykyinen järjestelmä ja näistä asioista päättävät elimet.