Kielivalinnan puolesta

Adressin tekijä

/ #108

22.03.2007 12:39

En tiedä Riitta, onko kyse vain omasta tietämättömyydestäsi, vai yritätkö hämmentää niitä jotka eivät ole vielä asiaan perehtyneet?

Kun Suomessa siirrytään tarpeisiin perustuvaan kielikoulutukseen ja esim. keinotekoisista ruotsintaitovaatimuksista luovutaan, säästyy paljon rahaa. Nythän ruotsi on koko koululaitoksessamme eniten opetettu aine, eli kyse ei ole ihan pikkurahasta. Ruotsin pääministeri totesi muutama vuosi sitten että Ruotsilla ei olisi varaa Suomen tapaiseen kielikoulutusjärjestelmään. Kyse oli nimenomaan ns. ”kaksikielisyydestämme”. Ruotsissahan kieltenopetus perustuu tarpeisiin, niinpä siellä on maailmankielten osaajia enemmän kuin meillä.

Sinäkin tiedät, että aidosti ruotsinkielisiä on niin vähän, että kaksikielisyytemme on yhtä aitoa kuin Keisarin Uudet Vaatteet. Valtaosa ruotsin opiskeluun käytetystä ajasta menee hukkaan, tämä on tutkimusten mukaan kokemus myös yksilötasolla.

En tiedä mistä olet saanut päähäsi, ettei itäsuomalaisilla olisi ruotsin pakkoa. Ruotsia opetetaan pakollisena kaikilla koulutuksen sektoreilla ja tasoilla, esim. minkäänlainen maisterin tutkinto ei ole Suomessa mahdollinen ilman paperia ainakin näennäisestä ruotsin taidosta. Tässä suhteessa olemme Euroopassa ainutlaatuinen poikkeus, tietyn vieraan kielen pakko-opetus ei kuulu muualla yleistettynä korkeakoulutukseen.