Raiskauksille kovempi tuomio!

Sara Ahola

/ #31

27.03.2007 19:46

Tiesittekö, että 90% raiskauksista tapahtuu sisätiloissa, tekijänä on usein jokin uhrille tuttu henkilö tai tutun tuttu ja raiskaukseen ei liity fyysistä väkivaltaa. Nämä raiskaukset EIVÄT päädy iltapäivälehtien kansiin, eikä niistä puhuta julkisuudessa. Toisen ihmisen aiheuttama fyysinen väkivalta = pahoinpitelyä, raiskaus on seksuaalista väkivaltaa. Vain ihminen, joka on joutunut kokemaan seksuaalista väkivaltaa, voi tietää miltä se tuntuu ja mitä kaikkea se ihmiselle aiheuttaa. Kaksi raiskausta kokeneena en voi ymmärtää tänne kirjoittanutta ihmistä, joka sanoo ei-väkivaltaisen raiskauksen olevan "ikävä kokemus", jonka hän kuitenkin kolmesta esittelemästään vaihtoehdostaan valitsisi.

Raiskaukseen liittyy aina väkivaltaa, olipa se sitten seksuaalista, henkistä tai fyysistä. Itselläni raiskaukset (huom. joissa minua ei piesty) aiheuttivat viisi vuotta kestäneen masennuksen, edelleen syön masennuslääkkeitä ja käyn kaksi kertaa viikossa terapiassa. Minut raiskattiin kahdenksantoistavuotiaana, ja seksuaalisuus merkitsee minulle jotain todella likaista ja toista ihmistä alistavaa enkä edelleenkään kykene parisuhteessani normaaliin läheisyyteen. Anteeksi vain, mutta ihminen joka sanoo, että raiskaus on ikävä kokemus, ja että pitää tulla samalla piestyksi, että voi sanoa tulleensa "kunnolla" raiskatuksi, ei todellakaan tiedä mistä puhuu. Raiskaus, liittyipä siihen seksuaalisen väkivallan lisäksi fyysistä väkivaltaa tai ei, on pahinta, mitä ihmiselle voi tapahtua ja aiheuttaa aina suuren kriisin, joista selviytyäkseen ihminen joutuu käymään elämänsä suurimman taistelun. Maailmassa on todella paljon ihmisiä, joilla ei ole tunneälyä tätä ymmärtämään, mutta onneksi on niitäkin, jotka edes yrittävät ymmärtää.