Ravintolatupakoinnin Salliminen

Petri Saul

/ #11

30.03.2007 18:28

Kun tupakoimattomat valittavat kun savu häiritsee baareissa, niin mikä pakko sitä on tupakoinnin sallivissa paikoissa käydä?
Tyypillisin perustelu tupakointia vastaan on "tuhoa oma elämäsi, mutta älä pakota minua hengittämään sinun savuasi", mutta vasta-argumentti yleensä näiltä pääsee unohtumaan, terveysintoilkaa jos siltä tuntuu, mutta älkää pakottako minua elämään terveellisesti jos en niin halua.

Jos niissä paikoissa missä välttämättä haluat käydä on tupakointi sallittua, niin suck it up and deal with it, ei tarvitse meitä tupakoijia kiusata.
Jos kyseisessä paikassa ei ole pakko käydä niin miksi sitten itkeä tupakansavusta, vaihtakaa vain paikkaa.

Enpä kyllä voi sanoa tietäväni yhtään täysin savutonta baaria, mutta enpä kyllä niitä ole etsinytkään.
Silloinkaan kun en itse polttanut, ei muiden tupakansavu juurikaan minua haitannut.

Toisaalta asia voisi olla kiinni myös siitä että savuttomien baarien taso on keskimääräistä huonompi(?), jossa tapauksessa kyseisten paikkojen tasoa pitäisi parantaa, eikä lainsäädännöllä muuttaa savullisia paikkoja savuttomiksi.

Mainittakoon nyt vielä että kohteliaisuudesta siirryn tuulen alapuolelle/hieman sivummalle jos esim bussipysäkille tulee joku muu, jolla ei ole tupakkaa huulessa (oletan että kaikki ovat savuttomia kunnes sytyttävät tupakan ja osoittavat toisin), ei ole iso vaiva liikkua paria metriä ja vähentää muiden mahdollista mielipahaa, järki käteen ja hommat toimivat ilman lakiakin, valitettavasti tupakoimattomat ovat yleensä se vähemmän kohtelias osapuoli (valitetaan sen sijaan että siirryttäisiin pois savusta).