Hoitajien palkkaukseen ja työoloihin saatava parannus

Riitta Hänninen-Ervasti
Oulu

/ #26 Rahasta

02.04.2007 11:54

Näillä veronmaksajien rahoilla, myös pääomatulosta maksettavilla veroilla yms on monta muutakin ottajaa esim. peruskoulut ja yliopistot, jotka kärvistelevät rahapulassa. Puhumattakaan valtavasta määrästä rahaa, joka uppoaa lastensuojeluun. Jos nämä jätetään ilman rahaa ja hoidetaan kaikki oikeasti sairaat ja somatisoivat niin rahat voipi jopa riittää, mutta joku vois tässä älähtää. Omalta kohdalta voin sanoa, etten varmaan vielä pitkään aikaan ole maksupuolella yhteiskunnalle, sillä minulla on kolme lasta, jotka olivat päivähoidossa kolme vuotta ja käyvät peruskoulua 9 vuotta ja toivottavasti senkin jälkeen kouluttautuvat ja HYVÄ NIIN, että koulutus on Suomessa lähes ilmaista. On vaan vissiin tosi-asia, että suurin kuluerä yhteiskunnalle taitaa olla sosiaali-ja terveysmenot, joten niitä kai pitäisi tarkistella.
Sitä paitsi valtio harvemmin on hoitajan palkan maksaja, useinmiten kai se on kunta tai kuntayhtymä. Politikot lupailivat kymmenen hyvää ja 20 kaunista, mutta lasku taitaa langeta kunnan piikkiin.
Tämä ei suinkaan tarkoita, ettenkö kannattaisi palkkojen nostoa kaikille hoitajille, mutta se raha pitää ottaa priorisoimalla ja kohdentamalla hoitotoimenpiteet asianmukaisesti. Silloin sitä kuuluisaa jakovaraa saattaisi syntyäkin.