Raiskauksille kovempi tuomio!

Joni Talvinen

/ #32 Elämänsä suurin taistelu

03.04.2007 14:55

Ihminen voi sairastua masennukseen vaikkei häntä raiskattaisikaan. Olet sikäli onnellisessa asemassa että olet saanut vaivaasi hoitoa. Väitettäsi että raiskaus aiheuttaa aina "suuren kriisin, joista selviytyäkseen ihminen joutuu käymään elämänsä suurimman taistelun" ei sen sijaan mielestäni kukaan voi allekirjoittaa. Naisasialiike on glorifioinut raiskauksen jonkinlaiseksi supervastoinkäymiseksi jota miehet eivät yksinkertaisesti voi käsittää - heitä ei kiinnosta se että myös miehiä voidaan raiskata. On helppo listata asioita jotka ovat systemaattisesti järkyttävämpiä ja traumaattisempia kun raiskatuksi tuleminen (kuten yllä, siten ettei siihen liity fyysistä tai verbaalista väkivaltaa):

1) Oman lapsen kuolema
2) Sodassa etulinjaan joutuminen (esim. 2 vuotta, loppuu kuolemaan)
3) Keuhkosyöpä
4) Keskitysleiriin joutuminen (vaikka samat 2 vuotta + kuolema)
5) Puolison kuolema
6) Auto-onnettomuus (johtaa neliraajahalvaukseen)
7) AIDS
8) Kuoleminen nälkään

Listaa voisi jatkaa aika pitkään! Itse voisin vielä laajentaa aikaisempaa lausuntoani ja sanoa että tulisin mieluummin raiskatuksi (kuten yllä, ilman fyysistä tai verbaalista väkivaltaa) 8 kertaa kun kokisin yhtäkään näistä.

Monille jo työpaikan menettäminen voi johtaa kuvailemasi kaltaiseen masennukseen ja sen lisäksi mm. yhteiskunnasta syrjäytymiseen ja alkoholitoisumiseen.

Raiskauksen merkitystä uhrille ei pidä väheksyä, mutta ei myöskään liioitella.