Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Myyryläinen
Vieras

/ #281 Uskonnollista riistoa vastaan

10.10.2010 15:20

Riistoa vastaan kertoo maahanmuuttajasta: "Hän kertoi, miten monet maahanmuuttajat joutuvat kyselemään täällä Suomessa, missä se miedän kristillisyys oikein piileksii - kun yhteiskunnassa se ei näy."

Yhteiskunnan ei pidäkään olla uskonnollinen vaan uskonnon pitää olla yksityinen asia. Jokaisella toki pitää olla oikeus uskonnon harjoittamiseen samoin kuin pitää olla oikeus olla harjoittamatta uskontoa. Mutta yhteiskunnan sen sijaan ei pidä ottaa kantaa puolesta eikä vastaan.

Jos tuo p.o. maahanmuuttaja ei tunnistanut yhteiskunnassamme uskontoa niin hän ei osannut katsoa. Meidän yhteiskuntamme on edelleenkin aivan liian sidoksissa uskonnollisiin liikkeisiin. Siitä on osoituksena, että vielä 21. vuosisadalla pitää keskustella tälläisestä jäänteestä eli uskonnnon opettamisesta vieläkin yhteiskunnan järjestämissä kouluissa.

Antti Vaurio Porista kertoo kokemuksistaan hoitokodissa. Minusta tälläkin palstalla on kerrottu kuinka tuollainen huolehtiminen olisi nimen omaan kristillisen moraalin tuottamaa. Eikö silloin Antin kokemuksetkin ole kristillisyyden aiheuttamia? Niihin puuttuminen eli uskonnollisen riiston vastustaminen on sitten sekulaarin kehityksen ansiota.