Virttaankangas säilytettävä tulevillekin sukupolville

Urpo Lehtimäki
Naantali

/ #4 Miksi Kokemäenjoen pohjassa on elohopeaa?

07.04.2007 09:24

Kokemäenjoen pohjassa on elohopeaa siksi, että Äetsässä on ollut aikanaan Euroopan suurin lipeätehdas. Tehdas on tuottanut lipeää elohopea-menetelmällä, jossa sähkövirran avulla ruokasuolaliuoksesta on keitetty lipeää. Sivutuotteena on syntynyt klooria ja vetyä.

Tutustu elohopeakennomenetelmän animaatioon osoitteessa: http://www.eurochlor.org/animations/mercury-cell.asp Grafiitilla täytetty decomposer (suodatin-hajoittaja) pitää aika ajoin huuhdella puhtaaksi. Kokemäenjoki toimi huuhtelualtaana n 50 vuoden ajan.

Koska elohopea on erittäin raskasta ainetta, ominaispaino 13.5, se on vajonnut pohjamutaan ja säilyy siellä isältä pojalle. Liuetessaan veteen elohopea muuttuu orgaaniseksi metyylielohopeaksi, joka on erittäin vaarallinen ympäristömyrkky. Myrkky keryyy pienistäkin pitoisuuksista ihmiseen, sikiöihin ja vastasyntyneisiin. Seuraukset ovat hirvittäviä.

Suomessa ei ole tutkimuslaitoksia, joilla olisi akkreditoitu menetelmä metyylielohopean mittaamiseen. Tästä Turun Seudun Vesi Oy:n toimihenkilöt päättelevät, että metyylielohopeaa ei ole olemassakaan.

Turun Seudun Vesi Oy:n mielestä on aivan sopivaa testata vettä 250.000 ihmisen otoksella.