Kannabis lailliseksi

Meeri Huopainen
Helsinki

/ #143

11.04.2007 20:05

Hei pliis. Mitä ikinä tässä nyt käykään, laillistetaanko vai eikö, ei se silti saa ihmisiä lopettamaan tupakan polttoa tai alkoholia. Pahimmillaan ihmiset ovat riippuvaisia sekä alkoholista, nikotiinistä ja mahdollisesti kofeiinista. Mitä jos tähän ynnätään kannabis? Ihmiset menevät vain entistä enemmän sekaisin. Okei, ymmärrän, jos sitä käyttää sopivasti. Minä olen kuitenkin huomannut, että suomalaisilla on todellakin vaikeaa annostaa se sopiva määrä. Ihmiset vetävät Suomessa paljon eri aineita ihan turhista syistä. Ja joojoo, alkoholi on pahempaa ja tuppakka myös ja jäkä jäkä. Onko kukaan sanonut, ettei itse muka haluaisi niitäkin pois? Maailma olisi paljon parempi paikka ilman mitään huumausaineiden kaltaisiakaan aineita. Ja sen me jokainen tiedämme. Olemme myös huomanneet varsin selvästi, että kun kerran aine on laillistettu, sitä ei saa laittomaksi enää. Siis miksi me menisimme ja laillistaisimme tällaisen aineen, josta tehdään vuosien päästä vielä suurempaa myrkkyä, kuin mitä se nyt on? Ja nyt hyökkäävät kaikki maailman kannabiskäyttäjät kimppuuni, toistellen noita samoja juttujaan. Tämä on rehellinen mielipide. Ja joka on myös suurimmaksi osaksi totta. JO KYMMENEN PROSENTIN RIIPPUVAISUUS MAHDOLLISUUS TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ JOS JOKAINEN SUOMALAINEN KÄYTTÄISI KANNABISTA, JOKA KYMMENES OMISTAISI RIIPPUVUUDEN. Se on tarpeeksi paha juttu. Ehkä kannabis ei ole yhtä paha kuin alkoholi ja nikotiini. Mutta se ei todellakaan laita tätä maapalloa parempaan suuntaan.