Protesti KANSANEDUSTAJIEN 8,1% Palkankorotusta vastaan!

Pirkko Hakkarainen
Vieras

/ #2078 Kansanedustajien palkat kohtuullisiksi

19.10.2010 19:35

Kansanedustajien palkat ovat ihmisen keskimääräisiin toimeentulotarpeisiin nähden liian suuret. Kansanedustajat voisivat näyttää esimerkkiä ja pyrkiä tulemaan toimeen palkalla ja kulutustasosolla, jolla yksi maapallo riittäisi ihmiskunnalle.
Ihmisen ja hänen työnsä arvostukselle tulisi löytää muitakin mittareita kuin raha. Olemme aivan kestämättömällä perustalla, kun aina vertaamme rahalla suhdettamme muihin ammatteihin. Aina löytyy niitä, jotka saavat suurempaa palkkaa omaan mielestämme vastuullisempaan työhömme verrattuna.

Eurooppalaisten kulutustasolla tarvitaan 3 maapalloa, USA:n asukkaiden kulutustasolla maailmassa voisi olla vain 1,4 miljardia asukasta.

Kulutus ja kaikki tuotantoprosessit tulisi sopeuttaa maapallon kestokykyyn. Talouden ei tarvitse perustua ainoastaan kasvuun, jos olemassa olevia voimavaroja käytetään hyväksi.

Kansanedustajiksi tarvitsemme ihmisiä, jotka ovat itse valmiita kohtuullistamaan elämäänsä. Kohtuullisuus olisi tärkein teema seuraaville eduskuntavaaleille. En ole kovinkaan varma siitä, että suurella palkalla saamme parempia kansanedustajia, pienituloisissa ja kohtuullisesti elävissä on fiksuja ja älykkäitä ihmisiä.