Raiskauksille kovempi tuomio!

/ #34 Vielä kommenttia

23.04.2007 23:01

Hei Elina,

Kirjoitat ensin että kukaan ei ole sanonut että raiskausta järkyttävämpiä asioita ei ole, mutta seuraavassa kappaleessa sanot että se on törkeintä mitä naiselle voi tehdä. Onko se mielestäsi siis törkeämpää kun vaikka kaasukammiossa tappaminen?

Kirjoitat kanssa hämmästeleväsi että vähättelen raiskauksen traumaattisuutta, mutta taasen edellisessä kappaleessa arvioit sen olevan suunnilleen samalla tasolla kun sodassa eturintamaan joutuminen! Et ole ehkä tullut ajatelleeksi millaista elämä sodassa voi olla mutta siellä taistellaan kyllä myös mielenterveyden puolesta, ja monet sen menettävätkin vaikka sitä ei pidetäkään hyväksyttävänä. Siellä joutuu myös tappamaan muita ihmisiä, sekin jättää loppuelämän kestävät jäljet. Moiseen verrattuna raiskaus (etenkin jos fyysistä pahoinpitelyä ei tapahdu) on kyllä hyvin ohimenevä ja lievä vastoinkäyminen, vaikkei sen järkyttävyyttä pidäkään missään tapauksessa vähätellä. Sitä ei myöskään saa paisutella, kuten jotkut naiset tapaavat valitettavasti tehdä päästäkseen piehtaroimaan uhrin roolissa. Toki raiskatuksi tuleminen on monille (ei kaikille tosin) traumaattinen kokemus, mutta niin on moni muukin asia kuten tässä on keskusteltu.