Hoitajien palkkaukseen ja työoloihin saatava parannus

Minna Räisänen
Riihimäki

/ #36 Lisää palkkaa ja äkkiä!

25.04.2007 08:52

Olen henkilökohtaisesti viime päivinä ollut seuraamassa hoitotyön arkea akuuttisairaalassa läheiseni vakavan sairauden johdosta. Onko oikein että meillä hyvinvointivaltiona ei ole muka varaa maksaa hoitajille riittävää korvausta tai ylipäätään korvausta, jolla esim. Helsingin seudulla pystyy elämään? Leikkaussalien henkilökuntapulan vuoksi potilaat odottavat sairaalassa kiireelllistä päivystyleikkausta 3-4 vuorokautta. Ja vain siksi, että huippukirurgimme eivät voi tehdä työtään, koska ei ole hoitohenkilökuntaa. Odottaessa usein tilanteet pahenevat ja joudutaan radikaalimpiin operaatioihin, joka ei varmaankaan motivoi minkään ammattiryhmän toimintaa. Lisää palkkaa ja äkkiä, muutoin syöksykierre yltyy ja voimme heittää hyvästit maailmankin mittapuissa huippuhyvälle lääketieteelliselle osaamiselle. Emme kai halua, että pian lääkärimmekin valuvat muihin maihin nostamaan sikäläistä terveydenhuollon tasoa? Sairaanhoitotyö on tiimityötä, on siis aika alkaa arvostaa kaikkien osapuolien työtä!