Vastustamme oikeuden päätöstä palauttaa amerikanbulldoggi, sitä parvekkeelta roikottaneelle omistaja

Maarit Vähä-Rainio
Vieras

/ #237 Maallikko ei ymmärrä oikeuden päätöksiä

28.10.2010 15:28

Toistuvasti saamme lukea käsittämättömistä oikeuden päätöksistä, joissa yksilön oikeudet näyttävät menevän yleisen mielipiteen ja oikeustajun ohi. Tämä asetelma aiheuttaa jännitteitä oikeuslaitoksen ja ns tavallisen kansan välille. Jopa lehdistö lähtee toisinaan tähän kansalaisten aliarviointiin mukaan, selittäessään "ettei asia ollutkaan niin yksinkertainen". Yhteiskunnan eri rakenteissa on jo näkyvissä muutoksia, jotka saattavat yllättää "vanhan kansan" edustajat jopa pelottavalla tavalla. Voidaan aivan pian ja aivan varmasti puhua anarkiasta. Sillä tuleekin olemaan mielenkiintoiset kasvot, onhan "taisteluvälineistö" varsin pitkälle kehittynyttä. Kaikki oikeuden päätökset ja niihin johtaneet seikat tulisi näyttää transparentisti kaikelle kansalle. Vain siten voidaan saada oikeat ihmiset vastuuseen teoistaan. On turha kuvitella, että "kansa" nielee enää kaiken sokeasti ja kyselemättä vain sen vuoksi, että siltä puuttuu oppiarvon mukanaan tuoma mandaatti. Oikeus ei ole erehtymätön ja sen tulisi elää ajan hengessä, jotta meillä kaikilla olisi hyvä olla. Kannatan ehdotonta julkisuutta kaikille rikoksista tuomituille ja tuomion langettamiseen osallituneille. Koira on ihmisen käsissä avuton kuin pieni lapsi. Suhtaudun asiaan tunteella ja vain tunteella ja se ei voi tehdä minusta sivistymätöntä eikä toisaalta yhteiskunnan vihollistakaan. Yhteiskuntahan olemme me?