Vetoomus Kiveriön koulun säilyttämisen puolesta

Vieras

/ #32

07.02.2012 10:31

Miten voidaan alasajaa näinkin hyvillä oppilasmäärillä varustettu toimiva peruskoulu! Perusopetuksen oppilasmäärät 20.9.2011:
Koulu/Luokka-aste 0 0pk 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 MAVA Yht.

Kariston peruskoulu 39 43 21 103

Kiveriön peruskoulu 3 58 49 54 47 63 6 7 4 3 294

Kivimaan peruskoulu 3 59 67 61 63 75 57 89 87 92 653

Mukkulan peruskoulu 6 78 70 68 87 74 63 58 74 53 631

Möysän peruskoulu 34 24 33 40 31 26 188

Lisäksi tämä alue on jo nytkin joutunut kohtuuttomasti kärsimään kun Karistoon tehdyt koulut ja päiväkodit ja niiden rahoitus on otettu pois jostain syystä suoraan tämän alueen asukkaiden palveluista! Joutjoen alaluokat lakkautettiin jotta saatiin rahaa Kariston koulun kehittelemiseen, puhumattakaan Ristkarin päiväkodin sulkemisesta koska Kariston päiväkodille tarvittiin rahoitusta. Todella lyhytnäköisiä päätöksiä nuokin olivat, ja Ristkarikin jouduttiin avaamaan uudelleen hyvin pian. En ymmärrä miten voidaan tehdä politiikkaa niin että surutta otetaan joltain toiselta alueelta palvelut ja annetaan toisille, kun on kerran sitouduttu kehittämään jotain uutta ja upeaa aluetta. Kukaan ei ole luvannut meille tämän alueen asukkaille mitään, eikä tämän alueen kehittämiseen ole sitouduttu, joten kylmästi täältä vaan kaikki pois suuremmin selittelemättä? Luulisi nyt jo koulujen yhdistelemisen riittävän, mutta tähänhän se ei jää vaan Kiveriön lisäksi saamme nähdä tulevina vuosina lisää lakkauttamisia kiihtyvällä tahdilla
nyt kun ollaan siirrytty alueelliseen oppilaaksiottoon. Suuntaus on kuitenkin tämä koko maassa ja vaikka yleisellä tasolla tiedetään pienten lähikoulujen edut niin ne eivät millään muotoa vaikuta kun on jatkuvia paineita siirtyä entistä suurempiin yksiköihin. Näin "tuottavuus" paranee, mutta oppilaiden ongelmat kenties lisääntyvät.