Kala- ja ympäristötalouden koulutusohjelma säilytettävä!

Vihervasuri

/ #22

09.02.2012 10:30

Alkuaikojen Iktyonomi mielestäni kyllä osuu aika tarkasti koulutusohjelman ongelmakohtaan ja sivaltaa facebookryhmän kalanhalaajia armotta.
Mutta onko siis näin, että moni iktyonomin tutkinnon suorittanutkin mieluummin kannattaa ohjelman paketoimista tarpeettomana vaikka samalla myöntää tarvitsevansa ammattitaitoisia ihmisiä omaankin (?) yritykseensä? Sen sijaan, että esimerkiksi osallistuisi koulutusohjelman kehittämiseen.
Yleensä asiat muodostuvat tekijöidensä näköisiksi, joten olisiko myös todellisen kalatalouden edustajien paikallaan tiedottaa tarpeistaan hieman aktiivisemmin? Itku sen jälkeen kun peli on poikki on turhaa.
Näin omasta vihervasurin aatemaailmasta katsottuna näkisin kyllä ympäristötyöllekin olevan tarvetta Suomessa. Eivät kalavesien tilan parantamiseen ja kalojen luontaisen elinkierron elvyttämiseen tähtäävät toimet kalanviljelyn ja kalastuksen kanssa toisiaan poissulkevia toimenpiteitä ole, pikemminkin päinvastoin. Molemmille on tarvetta ja perustelut olemassa. Ympäristöpuolen työn hyödyt ja tulokset ovat vain hankalampia esittää kun tuloksia ei välttämättä saada samalla vuosineljänneksellä. Mutta mihin kalataloudessa liikkuvat rahat ohjataan, onkin jo toinen juttu.