Vetoomus Viron puolesta

Mikkeli

/ #6 Rauhallisuudesta

04.05.2007 22:37

Kyllä sitä rauhallisuutta olisi pitänyt ja pitää vaatia ihan ensiksikin Venäjältä! Eestin viranomaiset ilmoitti jo hyvissä ajoin että pronssisoturi siirretään. Koko projekti oli suunniteltu ja aikataulutettu, kunnes hillittömän mellakoinnin takia, suurempien vahinkojen välttämiseksi siirto oli tehtävä heti. Ja on muuten aika turha väittää, etteikö mellakkaan olisi varauduttu, olin ti 24.4.-ke 25.4. yön Tallinnan ulkopuolella hotellissa, joka oli sillon jo lähes täysi poliiseja, muualta maasta Tallinnaan komennettuja. Venäjän masinoiman mellakan laajuus vaan yllätti varmasti kaikki. Mitä tulee vähemmistökysymyksen ratkaisuun, venäjänkieliset koulut, kerran kansalaisuuden saaneiden venäläisten lasten automaattinen kansalaisoikeus jne... Eikö siis mikään riitä? Tän päivän Suomen Kuvalehdessä oli aika valaiseva juttu suuren itänaapurin tilanteesta. Isovenäläinen uho on taas totta, ja sen kanssa pitää koko Euroopan nyt vaan valitettavasti elää.