HUMAK:in Tornion kampus säilytettävä!

KUTU

/ #29 Peace

10.02.2012 19:14

Onhan se fakta, että koko ajan joudutaan tekemään leikkauksia ja seuraksena on sekä idän että pohjoisen kuoleminen pystyyn. Itä saa onneksi sentään pitää vahvuutenaan Kuopion kampuksen, mutta pohjoinen menettää kaiken. Aivan yhtä harmillista on myös Äänekosken kampuksen menettäminen, mutta kuulemani perusteella he eivät koe sitä suurena menetyksenä Jyväskylän vuoksi.

"Vähäisestä karismasta" huolimatta Tornion erikoisuus on HUMAKin suuri vahvuus. Pääsykoepäivästä lähtien olen kuullut Joensuussa kehuttavan Tornion omalaatuista ympäristöä seikkailukasvatukselle. Toki etelästä voidaan lähteä sinne pohjoiseen, mutta eihän se ole sama asia kuin todella ELÄÄ ja OLLA siinä ympäristössä koko ajan.

Etelän ihmisiltä toivoisin ymmärrystä meidän kuolevien alueitten asukkaiden vihaan ja suruun. On vaikea asia, että kaikki häviää ympäriltä eikä pohjoinen - tai itäkään - ole enää vaihtoehdoissa mukana. Ja kyllä, pohjoisesta haetaan etelään vapaaehtoisesti kuten myös etelästä pohjoiseen. Kyse ei siis ole vain siitä, että pohjoisen ihmiset haluavat pitää kampuksen itsellään - aivan yhtälailla se on rikkaus myös muualta Suomesta oleville.