Hoitajien palkkaukseen ja työoloihin saatava parannus

Synergiaedun tavoittelu työhön tavoitteeksi hierarkioiden sijaan

/ #74 Terveydenhoidon/sairaalamaailman byrokratiasta

17.02.2012 09:54

Ensin pitäisi laittaa parempaan kuriin jollakin konstilla lääkäreitten juokseminen rahastamassa "kaikilla asemilla" (siitäköhän johtunee osittain potilaitten/siis sairaitten jonottaminen ja odottelu jo sovituista ajoista lääkäreitten vastaanotoilla - sitähän ei kerrota ainakaan liikaa julkisuudessa), yksityisillä, sairaaloissa, tosin terveyskeskus taitaa vähemmän kiinnostaa, sillä sinnehän hankitaan lääkäripulassa hoonoa soomea puhuvia ulkomaalaisia lääkäreitä jo entistä enemmän, kuten on jo hoono soomi puhuvia sairaanhoitajiakin/tosin hyvä että on edes se hoitaja työssään/tarvittava resurssi käytettävissä potilaita varten. Mutta hoono soomi on kurjinta silloin, kun on kuoleva potilas eikä ole yhteistä ymmärrettävää kieltä. Ehkä se kielitaitokin karttuu ajan myötä, jos on tahtoa sitä kartuttaa. - Todennäköisesti sairaanhoitajistakin osa pakenee "parempiin" töihin, paremmin organisoituihin ja palkattuihin töihin, kun työn organisointi ei oikein toimi esim. sairaalamaailmassa/erilaisissa julkisissa hoitopaikoissa, mikä nyt sitten aiheuttaa resurssipulaa kokonaisvaltaisesti, kun parasta suomea puhuvaa lääkärikuntaa parhaimmillaan poimii rusinoita pullista. - Tietysti em. ketjusta kärsii sairaanhoitotyö ja sen resurssit ja viimeisimpänä hoitoketjun päässä potilaat, ne joilla ei ole varaa maksaa kalleimmista hoidoista ja hoitopaikoista. - Mistähän näitäkin asioita oikeasti maassamme johdetaan, jolla johtoportaalla pitäis oikeasti ottaa paremmin vastuu kansalaisten terveyden/sairaanhoidosta ja vaikuttaa parempaan työn organisointiin, tulokselliseen yhteistyöhön kaikkien resurssien kesken sairaalamaailmassakin potilaiden parhaaksi. Eikös se työssä yleensäkin ole TYÖ, mikä pitäis saada tehdyksi ja se on TYÖ joka johtaa työn tekemis/teettämisresursseja ja sen TYÖN resurssit lääkärikunnan käyttöä myöten tarkoituksenmukaisella tavalla pitäisi saada yhteistyöhön muun henkilökunnan kanssa potilaitten parhaaksi. - Vielä melko harva työntekijä voi pelata työssään "pörssipeliä", mistähän ja millä tempuilla vois tienata eniten kukkaroonsa, sillä silloin varsinainen työ ja sen tarkoitus/TYÖN TULOS alkaisi kärsiä liikaa.