Vieras

/ #38

17.02.2012 13:16

Tässäpä muutama hauska fakta mikä liittyy avioliittoon, kirkkoon ja historiaan. Lähteenä toimi wikipedia, mutta lähdelinkkien materiaalin voi tarkistaa.

Historia

Avioliitto-instituutio ja sen käytännöt ja säännöt ovat vaihdelleet ajan myötä riippuen kulttuurista ja väestörakenteesta.[18] Edvard Westermarckin mukaan avioliittoinstituutio oli todennäköisesti ikivanhan tavan jatke[19].
Antropologi George P. Murdockin vuoteen 1949 mennessä tutkimista 250 yhteiskunnasta vain Brasilian Caingang-yhteisössä oli ryhmäavioliittoja, joihin saattoi kuulua yhtaikaa ainakin kaksi miestä ja ainakin kaksi naista[20].
Kirkko vihki miespareja ystävyysliittoon vielä 1000-luvulla mutta 1300-luvulla se alkoi suhtautua kielteisesti homoseksuaalisuuteen[21].

Kirkko on käsittääkseni ottanut "modernin" käänteen avioliiton suhteen noin 700 vuotta sitten.

Jaana Tämä nyt on vain oma mietelmäni jolla ei ole tarkoitus loukata. Oletko varma että mainitsemasi homot ovat olleet ystäviäsi ja eivät pelkästän hyvänpäivän tutuja jota vaivautuneesti tervehtii? Tunnen nimittäi Paljon homoseksualisia ihmisiä, ja voin vannoa että heidän piiristään ainakaan kukaan ei suostuisi ystävystymään ihmisen kanssa joka puhuu heistä tuohon sävyyn.

Ja lapselle perheen etsiminen on erittäin tärkeää omastakin mielestäni. Mutta se ei taasen palvele lapsen etua jos hänellä on toinen vanhempi (joka on ollu lapsen kehityksen joka vaiheessa mukana, mutta ei laillisesti hyväksytty), ja hänet laitetaan täysin tuntemattomien ihmisten huollettavaksi.

Kirkko ja valtio on kaksi eri instituutiota vielä tietääkseni (ja toivottavasti tulee olemaan tulevaisuudessakin). Kirkolla on oikeus olla vihkimättä homopareja toki. Kyse on uskon vapaudest, mutta valtion kanssa asia on toinen. Siviilihäät eivät tarvitse olla hengellinen tapahtuma. Vihkimisellä tahdotaan turvata kummankin puolison hyvinvointi ja tasa-arvoisuus maallisen lain silmissä. Ja tämä laki pitäisi olla tasapuolinen kaikille.

Jumalan keksimä ja patentoima avioliitto käsite on uskonnollinen asia. Minulla ei ole mitään uskovaisia ihmisiä vastaan. Tahdon vain että uskontoa ei sekotettaisi poliittisiin päätöksiin sen varjolla että raamatussa lukee niin. Kirkolla on omat säädökset joita kunnioitan ja valtiolla omansa.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…