Tampereen Yliopiston LTL-yksikön tilojen säilyttäminen Pinnissä

/ #4 Re:

17.02.2012 13:38

#2: -

Kontaktiopetus ja henkilökohtainen ohjaus eivät ole nytkään itsestäänselvyyksiä, vaikka niiden kuvittelisi olevan pelkkää kirjojen lukemista mielekkäämpiä käytäntöjä. Opetushenkilökunnan olosuhteiden huonontaminen ei varmasti ainakaan paranna tätä asiaa, eikä se ole mitenkään opiskelijan etu.

Tämä "totaalisen olematon matka" vie helposti kutakuinkin 5 minuuttia suuntaansa, mikä on aika paljon akateemisesta vartista, joka kuhunkin luentoon ym. tuntiin sisältyy. Työhuoneessa pistäytyminen yms. tehtävien välillä on usein ihan oikeasti tarpeellista, mutta se ei välttämättä ole mielekästä moisissa puitteissa. Enkä taatusti ole ainoa opiskelija, jolla on aika ajoin tarvetta asioida henkilökunnan kanssa työhuoneessa, mikä ei aina ole mahdollista varsinaisten vastaanottojen aikaan, vaikka asia edellyttäisi vain paria minuuttia. Opetus Pinnissä ja oppiaine Linnassa -asetelma heikentäisi oleellisesti tällaisten toimitusten sujuvuutta. Kaikkea kanssakäymistä ei voi eikä kannata siirtää sähköpostitukseen.

Totta on, etteivät kaikki, kuten en itsekään, opiskele ainoastaan humanistijuttuja - mitä sillä milloinkin tarkoitetaankaan. Samoin ei kaikkea humanististen aineiden opetusta järjestetä Pinnissä, ainoastaan suurin osa. Mutta jos opiskelijan pääaine on humanistinen, on hän todennäköisemmin ensisijaisesti humanistisia aineita opiskeleva. Luennot ja pienryhmäistunnot todennäköisesti enimmäkseen jatkuisivat Pinnissä tilojen takia.

Mitä kirjastoihin tulee, on Linna toissijainen kirjasto Humanikaan verrattuna humanististen aineiden kohdalla. Toisaalta oppiainekirjastojen siirto "muutoin vain" ei olisi ihan pikkujuttu, mutta pakkohan sekin operaatio olisi toteuttaa.

Mitään kunnolla perusteltua syytä ei ole kuulunut sille, miksi kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö tulisi paiskata Linnaan. Muodollinen keskittäminen pois toiminnan ytimestä ei ole järkevä peruste, mutta sitähän tämä olisi.