Hoitajien palkkaukseen ja työoloihin saatava parannus

Merja Paukama
Jyväskylän mlk

/ #40 Naisasialiitto Unioni vaatii

21.05.2007 20:55

21.5.2007
Naisasialiitto Unioni vaatii:
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN NAISPALKAT HOIDETTAVA KUNTOON

Tällä viikolla käytävässä valtion menojen kehysriihessä pitää varata rahaa tuntuviin korotuksiin sairaanhoitajille ja muille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille.

Suomalainen terveydenhoitojärjestelmä on yksi Euroopan halvimmista. Se, että näin on, perustuu riistotyöhön: Suomessa sairaanhoitaja saa ostovoimassa laskettuna Euroopan toiseksi huonointa palkkaa. Esimerkiksi Englannissa sairaanhoitajien kuukausipalkka on noin 1500 € korkeampi. Ei olekaan ihme, että yhä useammat hoitajat suuntaavat ulkomaille tai muihin töihin.

Ennen vaaleja hoitajilla oli paljon ystäviä, sillä puolueet lupasivat kilvan korotuksia hoitoalan palkkoihin. Muun muassa kokoomus oli valmis nostamaan sairaanhoitajien palkkoja jopa 500 €. Myös hallitusohjelmassa luvataan palkankorotuksia, mutta niille on asetettu vaikeasti täytettävä ehto: ”Hallitus on valmis tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä.”

Tilanteessa, jossa työnantajat ovat sulkeneet oven keskitetyltä tulopoliittiselta ratkaisulta ja neuvottelut ovat siirtyneet liittotasolle, näyttää siltä, että julkisen sektorin matalapalkkaiset naisalat on usutettu kilpailemaan keskenään. Pahimmillaan tämä saattaa johtaa siihen, että minkäänlaista kunnollista, palkkavajeet korjaavaa ratkaisua ei tule, jolloin valtio voi vetäytyä lupauksestaan korotetuista valtionosuuksista.

Naisasialiitto Unioni vaatii, että alkuperäisestä tavoitteesta, kunnollisista korotuksista hoitoalalle, ei saa perääntyä. Tämän viikon kehysriihessä on varattava ennen vaaleja luvattu jättipotti hoitajille.

”Kansainvälinen vertailu osoittaa, että hoitoalan palkat ovat jääneet jälkeen muista erityisen paljon”, sanoo Unionin puheenjohtaja Veronika Honkasalo. ”Puolueet syövät sanansa jos reiluja korotuksia ei nyt tule. Palkkojen nosto on myös kaukaa viisasta, sillä nykypalkoilla ei vanhuksille jatkossa löydy hoitajia. Lisäksi valtiontalouden kannalta on hölmöläisen hommaa kouluttaa sairaanhoitajia Englannin ja Norjan sairaaloihin. Miksei Suomessa olisi varaa maksaa kunnollisia palkkoja hoitoalalla, kun muualla Euroopassa on?”

Helsingin Sanomien teettämän tutkimuksen mukaan lähes 80 % suomalaisista kannattaa palkankorotusten suuntaamista julkisen sektorin matalapalkkaisille naisaloille.

Honkasalon mielestä on erinomaista, että suomalaiset ovat nyt halukkaita korjaamaan naisten palkkauksen epäkohtia. ”Voi vain toivoa, että tämä kansalaisten ja puolueiden ilmaisema tahto kantaa Kunnallisen työmarkkinalaitoksen valtuuskuntaan saakka. Se on kuitenkin poliittisesti valittu elin, jossa hallituspuolueiden edustajilla on enemmistö. Niinpä palkankorotuksiin pitäisi olla hyvät mahdollisuudet, jos vain poliittinen tahto riittää”, Honkasalo huomauttaa.

Kannanotto lähetettiin puoluesihteereille ja kehysriihessä neuvotteleville ministereille.