Cityseurakunnan rakennushanke Kanervalassa pysäytettävä!

Puhdas hengtysilma

/ #20 Kaupungin ilmansuodattimen puolesta

21.03.2012 05:35

Joensuun kaupungin ydinkeskustan tuntumassa on luonnonmukainen arvokas ilmanpudistaja Kanervala-alueen mäntypuuvaltainen metsä. Sen aikaasaamiseen on tarvittu vuosikymmenien mittainen aika.
Se on ns hiilinielu, mutta kaupunkilaisten kannalta ennenkaikkea negatiivisten ionien suuri tuottaja, lähde.
Ns. ionit ovat tärkeänä osana hengitysilmaamme. Positiivisesti varautunneella ionilla ilmassa on heikentävä vaikutus yleiseen terveyteen ja vireystilaan, kun taas negatiivisesti varautuneet ionit virkistävät ja ylläpitävät ja kohottavat yleistä terveystilaa. Negatiiviset ionit tuhoavat
ilman bagteereja ja sieni-itiöitä sekä sitovat positiivisesti varautuneita ilman pölypartikkeleita, joita on runsaasti kaupunkien keskustoissa. näitä kaupunkien ilmanlaatuilmoituksia voimme seurata lähes päivittäin tiedotusvälineistä. Erityisesti tietyisssä sääolosuhteissa ja keväsin katupölyn haitallisuudesta. Luonnossa ylivoimaisin hyvää tekevien negatiivisten ionien määrä on mäntymetsissä, koska mänty tuottaa jatkuvasti negatiivisia ioneja.
Ja suurin määrä haitallisia positiivisia ioneja on kaupungeissa.
Negatiivisten ionien ilmaa puhdistava vaikutus on tunnettu erittäin kauan, koska aikanaan Suomeen
perustettiin tuberkoloosin hoitoon tarkoitettuja parantoloita ympäri maan ja aina suuren mäntymetsän sisään. Nykyisin on kaupassa saatavissa -ionien puhdistavaan vaikutukseen perutuvia sisäilman puhdistajia. Eettisiä arvoja toiminaansa korostavan City-seurakunnan kuvittelisi, ettei
se tekisi tahallaan "reikää" kaupungin arvokkaaseen luonnonmukaiseen ilmansuodattimeen, vaan hakeutuisi toiseen paikaan ja osaltaan olisi suojelemassa kaupunkilaisten ilmanlaatua kohottavaa
tekijää. Joensuun kaupugin kaavoittajien tulisi ymmärtää tälläinen mäntymetsäm merkitys, etenkin, kun se ei ole radon pitoisella harjulla. Joensuussa voi yliopistossa opiskella ja tutkia korkeatasoisesti metsää ja sen tuottamaa hyötyä kaupungilaisten eduksi.
Tästä syystä kaupungin viranomaisten pitäsi jo imagosyistä suojella jokaista kaupungissa
olevaa mäntymetsää ja olla eturivissä kehittämässä kaupunkien luonnonmukaista ilmansuodatinjärjestelmää. Tämä kaavoitus ja rakennushanke Kanervalan mäntymetsään "lyö silmille" em. kaupunki-imagoa.
Tiedän varmasti, että näitä mäntymetsiä on Suomessa suojeltu juuri em. syistä johtuen ja tehty sen perusteella kaavamuutoksia ns. maaseutukaupungeissa.