Energiajuomien myynti lapsille kiellettävä.

Vieras

/ #117 Re: Re: Naurettavaa itsellenne

21.03.2012 18:55

#114: 15 tölkkiä = n. 5 l... onko aivot hereillä? - Re: Naurettavaa itsellenne

Mikä sun äidinkieli mahtoi olla, kun sepustat, että MONTA 1,5 litran pulloa = 1,5 litraa? Viisastelulinjalle aiot näköjään lähteä.

No, jos matemaattista perustelua kaipaat, niin tässä tulee: Lasketaanpa ensin, kuinka paljon kofeiinia ja sokeria tulee, jos juo 8 kahvikuppia päivässä, eli kohtuullisen paljon. 1,2 grammaa, ks. bit.ly/GHph55. Sokeria tulee sitten 8 sokeripalan verran, 846 kaloria, bit.ly/GIP1yA. Eivätkä kaikki edes laita kahviinsa sokeria.

Sitten energiajuomat. 15 tölkkiä on totta kai liioittelua, mutta sinähän varmaan olet kuullut vertauskuvallisista ilmaisuista. Kaikkea ei tarvitse ottaa aina tosissaan. No, mutta asiaan. Olen katsellut koulun käytävillä, kun jonnet tunkevat tyhjiä ja täysiä energiajuomatölkkejä kaappeihinsa. Olen yrittänyt joskus kysellä, että montako tölkkiä tänään tuli juotua. Sellainen yhdeksän tai kymmenen tölkkiä on ollut tavanomainen. Kofeiinia 2,2 grammaa, ks. bit.ly/GCNUFU. Kaloreja taas löytyy 1865 Cal. bit.ly/GE7D6I.

Yhteenvedon tehdäkseni:

Juoma; kpl; g. kof.; Cal

Kahvi; 8kpl; 1,2g kof.; 856 Cal

Energ.; 10kpl; 2,2g kof.; 1865 Cal

Ymmärrätkö nyt, että energiajuomat eivät ole terveellisiä, ja etenkin, että niiden yleisyys kouluissa ei ole hyödyllistä?

Sitten vielä päätteeksi: Viesteistäsi paistaa läpi kirkkaasti se, että teet tiettyjä vääriä olettamuksia. Kysyt, että montako kuppia kahvia keitän töissä. Sorry, en ole töissä, olen yläasteella. Kaikki energiajuomien vastustajat eivät ole aikuisia, ja energiajuomat häiritsevät koulussa myös muita oppilaita, eivät ainoastaan opettajia. Oletat, että jos energiajuomat kielletään, tulevat tilalle muut päihteet. Pikemminkin päinvastoin, muiden päihteiden käyttö vähenee. Oletko kuullut muuten koskaan sanaa porttiteoria? Sitä ei ole todistettu täydellisesti, mutta enpä ainakaan uskoisi, että vaikutus olisi täysin päinvastaiseen suuntaan.

Ja sana Afrikka ei kyllä tosiaankaan liity mitenkään aiheeseen. Yritin kertoa asiani rinnastamalla sen toiseen täysin erilaiseen asiaan, ehkä hieman epäonnistunesti. Hyvä on, en käytä enää näin hankalaa ilmaisumenetelmää, kun et ilmeisesti ymmärrä sitä.

Kauniin kuvan itsestäsi näköjään liitit viestiisi.