Adressi homoseksuaalien verenluovutuskieltoa vastaan.

Marika Eerola
Anjalankoski

/ #2

30.11.2006 17:23

Homomiesten verenluovutushan on kielletty ilmeisesti sen takia, että hiv levisi suhteessa eniten juuri homomiesten välityksellä?
1)hiv-virus leviää rakkaiden ranttalipoikiemme suosimalla seksityylillä erityisen herkästi,
2)joidenkin homomiesten seksitavat saattavat olla keskimääräisesti kansan loppuosan tapoja hieman turvattomampia, esim. ettei ehkäisystä huolehdita kunnolla ja satunnaisia seksikumppaneita on useammin.

MUTTA. Ei-homoseksuaaleillakin on esteenä verenluovutukselle esimerkiksi se, että on ollut uusi seksikumppani puolen vuoden (vai vuoden, anteeksi?) sisällä. Jos luovuttamaan haluava homoseksiä harrastava/joskus harrastanut mies myös täyttää tämän ehdon, ja tuntee ja luottaa seksitapoihinsa muutenkin (mahdollinen parisuhde on uskollinen, on huolehtinut ehkäisystä jne ja mielellään käynyt testeissäkin! Nämä pitäisi myös heteroiden pitää mielessä), niin en näe mitään estettä luovuttamiselle!

Testeissä ei välttämättä tulekaan ilmi kaikki veren mahdolliset vaaratekijät, joten mahdolliset riskitekijät luovuttajien elämäntyylistä tulee toki ottaa selville (ulkomaanmatkat, uudet seksikumppanit, huumeidenkäyttö jne...) Veren puhtaus ja laatu ovat äärimmäisen tärkeitä, joten luovuttajan riskittömyys pitäisi jatkossakin tarkistaa. Mutta kuitenkin jokaisen tulisi voida mennä rehellisenä täyttämään paperit ja selvittämään, onko hän riskitön (tai vähä-riskinen, pitäisi varmaankin sanoa... tuskin kukaan meistä on 100%riskitön) ja verenluovutuskelpoinen ilman että hänet luovuttajana torjutaan epäolennaisista seikoista johtuen.
Pelkkä homoseksuaalisuus/se että on joskus nainut miestä ei nimittäin välttämättä ole riski!

Verenluovuttajista on pulaa, ja kuvitelkaapa esimerkiksi terve, kolmikymppinen homopari joka on ollut yhdessä ja uskollisina jo 4 vuotta, ja he haluaisivat luovuttaa verta. Silkkaa typeryyttä olla ottamatta sitä vastaan!