Päihtymisen rangaistavuus on poistettava

Adressin tekijä

/ #1 Tähän adressiin liittyen

31.05.2007 16:39

Laitoin linkin tähän adressiin voimahali-foorumille. Ketjuun oli ehtinyt tulla useampi tämän kaltainen viesti:

"Siis ymmärsinkö oikeen? Tällä puolletaan sitä, että narkkeja ei rankaista?? Koska ne ei oo vaaraksi kenellekää??
Eihän tossa sepostuksessa kyllä oo päätä eikä häntää. En varmasti laita nimeäni tuohon. Opettelisivat edes ensin kirjoittamaan ymmärrettävästi, ja vasta sitten löisivät jonnekin nettiin."

Ketju oli lisäksi siirretty yleiskeskustelusta "paskanlänkytys"-alueelle ja lukittu. Onko tämä nyt sitten sananvapautta, tälläkö tavalla annetaan kaikkien eri näkemysten edustajille mahdollisuus tulla kuulluksi?

Tuntuu, että ns. "vastapuolen" ainut ase keskusteluissa on sensuuri. Demokraattinen päätöksenteko kuitenkin vaatii avointa keskustelua. Vielä kun ottaa huomioon että käytön rangaistavuudesta on todellakin päätetty arvalla ja sellaisten henkilöiden toimesta jotka eivät ole päihdealan asiantuntijoita vaan kansan valitsemia poliitikkoja, tuntuu kummalliselta ettei lainsäädäntöä kohtaan saa esittää kritiikkiä.

Käytön rangaistavuus jo itsessään rikkoo Suomen perustuslakia, rikoslakia sekä ihmisoikeuksien julistusta, mutta vielä vakavampi ongelma on sananvapauden perusteeton rajoittaminen.