Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Rahan arvoinen ensihoito
Vieras

/ #37 Ammattitaidon arvostus

20.11.2010 09:58

Tänä päivänä, kun yhteiskuntamme laatii sääntöjä ja vaatimuksia koulutetun ammattihenkilöstön erityistaidoille ja -tiedoille, tulisi myös jokaisen itseään kunnoittavan terveydenhuollon palveluita tarjoavan yrityksen pitää kiinni vähimmäiskriteereistä henkilökuntaa palkatessaan.
Kuinka pidämme yllä ensitasoista ja ammattitaitoista hoitoa jos raha on ainoa motiivi henkilöstön palkkaamisessa?
Näihin nykyisiin henkilöstöön kohdistuviin VALVIRA:n tarkistusmenettelyihin vedoten, ihmettelen suuresti työnantajan motiivia palkata vakituiseen työsuhteeseen työntekijä, jolla ei ole "vielä" voimassa olevaa rekisteröintiä ammatinharjoittajaksi, yhtään epäilemättä etteikö kyseessä oleva rekisteröinti tulisi voimaan ennen työsuhteen alkua. Tämä kuitenkin herättää kysymyksen siitä kuinka virkaehtosopimusta ja VALVIRA:n kriteereitä voidaan räikeästi kiertää. Jaksamista kaikille teille, jotka olette antaneet arvokkaan ja ammattitaitoisen työpanoksen Torniolaisten ym ensihoitoon jopa vuosikymmenten ajan. Toivottavasti kuntapäättäjät arvostavat omaa ja läheistensä terveyttä edes sen verran, että havahtuvat näkemään, ettei mikään raha korvaa sitä ammattitaidon tuomaa turvallista ja laadukasta ensihoitoa, joka teidän lähtevien mukana menetetään ja uskaltavat myös tehdä asialle jotain. Tämä kommentti ei ole vain ensihoidon puolesta vaan koko terveydenhuoltoalan puolesta. Laadukas ja ammattitaidolla toteutettu ensihoito ei vain pelasta ihmishenkiä, vaan myös vähentää yhteiskunnallisia kustannuksia jatkohoidossa ja kuntoutuksessa.