Salon synnytysosaston ja lastenosaston säilyttävä Salossa

Vieras

/ #32

06.04.2012 21:08

Ennen englannissa asuneena ja kaksi lasta saaneena on mielenkiintoista huomata kuinka Englannissa (kuten monessa muussakin maassa) ollaan menossa luonnollisempaa synnytystä kohden panostaen pienempiin vaihtoehtoisia kivunlievitystä tarjoaviin synnytysyksiköihin ja kotisynnytyksiin jossa synnyttäjän kokemukset ja tunteet ovat tärkeitä tässä naisen elämän ehkä tärkeimässä tapahtumassa, turvallisuutta silti unohtamatta. Sen sijaan Suomi lähes ainoana suuntaa kohti suuria liukuhihna-synnytysosastoja kaukana synnyttäjän kotoa missä synnyttäjä tuskin tulee kokemaan oloaan turvalliseksi saati tärkeäksi ja huomioiduksi. Olemmeko kohta takaisin 70-luvun jalkateline-synnyttämiseen jossa henkilökunta määrää ja synnyttäjä on hiljaa ja ponnistaa? Tammisaari suljettiin vedoten turvallisuuteen vaikka siellä ei ollut sen enempää hätätapauksia kuin suuremmissakaan. Kuinka turvallista tulee olemaan synnytykset tien päällä, kun äidit eivät ehdi ajoissa kaukana olevaan sairaalaan? Säästöt näyttävät olevan täällä tärkeämmät.