Salon synnytysosaston ja lastenosaston säilyttävä Salossa

Vieras

/ #37 Re: Suuri ei välttämättä ole se paras...

07.04.2012 14:46

#35: neljän äiti - Suuri ei välttämättä ole se paras...

Turvallinen synnytys tarkoittaa kattavaa päivystysvalmiutta ja vastasyntyneiden tehohoitovalmiutta. Mahdollisimman vähän vammautuneen lapsen saaminen varmaan sisältyy jonkinlaisena osana "hyvään" synnytyskokemukseen - hämyvalaistuksen sun muun höpöhöpön lisäksi? Sairaalassa synnytetään siksi että riskit äidille ja lapselle olisivat mahdollisimman pienet - ei siksi että tunnelma olisi mahdollisimman kotoisa.

Hyvät valmiudet hätätilanteiden hoitoon ei poissulje "kotoisaa tunnelmaa" tai "luonnonmukaisuutta", mitä ne sitten kenellekin tarkoittavat. Tosiasiassa synnytys ja syntyminen ovat äidille ja lapselle potentiaalisesti vaarallisia ja komplikaatioalttiita tapahtumia. "Luonnolliseen" syntymään kuuluu ahdaslantioisilla ja isopäisillä ihmisillä kohtalainen äiti/lapsikuolleisuus, jota asianmukaisella hoidolla koitetaan vähentää minimiin.

Leikkureiden ja puudutusten tarvetta ei voi ennakoida etukäteen, siksi niiden pitää olla nopeasti tarjolla ympäri vuorokauden. Kuka tahansa ekoluomuhippisynnyttäjä voi lopulta löytää itsensä hätäsektiosta napanuoran mennessä mutkalle - ja silloin minuutit saattavat olla ratkaisevia. Aika metkaa jos kodinomainen tunnelma synnytyksessä merkitsee enemmän kuin hyvät hoitomahdollisuudet ongelmatilanteessa. Mieli muuttuu aika äkkiä jos se odottamaton ikävä tilanne osuukin omalle kohdalle.

Salossa voi toki saada kaikki "kokemussynnyttäjän" toivomat fiiliksennostatuspalvelut JA turvallisen lääketieteellisen palvelun, mutta se maksaa tulevaisuudessa varmasti enemmän. Synnytystoiminnan säilyminen salossa ei välttämättä ole salolaisen synnyttäjän etu mikäli suunnitelmaan ei liity asianmukainen resurssointi.