Vaasan musiikkiluokkien puolesta

yläkouluikäisen vanhempi

/ #170 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

12.04.2012 08:56

#167: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ei se jaksa enää yläkoulussa kiinnostaa samassa muodossa

Eihän kukaan olekaan vaatinut, että yläkoulussa pitäisi opettaa samoja asioita mitä alakoulussa on jo opetettu. Yhtenäinen opetussuunnitelma tarkoittaa vain sitä, että asiat olisi yhdessä sovittu ja päätetty miten opitut teoriat yms rajapinnat nivoutuvat yhteen. Juuri niin, ettei opeteta samoja asioita uudestaan. Tottakai musiikin tyylisuuntia on useita ja yläkoulussa käydään kevyempää musiikkia läpi jne. Ei tästä olla alakoulussakaan eri mieltä. Musiikin teoria ja säveltapailu on kuitenkin ne asiat, jotka erottavat musiikkiluokat tavallisista musiikin tunneista. Samoin eri soittimien soitossa kokeilut ja haasteet vähän pitemmälle vietyinä kuin tavallisten luokkien bändisoitoissa.

Niinkuin tässä moneen kertaan joku on tähdentänyt Kadarin kohdalla, että "musiikillisesta osaamisesta ei ole kyse" - sama kommentti pätee myös yläkoulun musiikinopettajaan; kyllä hän on musiikillisesti pätevä - Jurin oppilas itsekin ollut ja opiskellut vielä pidemmälle. Kysymys ei oppilaiden kommenteissakaan ole siitä osaamisesta, vaan vähän muusta. Sitäkään ei tunnu moni tajuavan.