Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #165 Ensihoidon hoitotason pätevyydestä...

24.11.2010 10:57

Otteita sivistyneen ensihoitopalvelun toimintaohjeista

OSA 1

"ensihoitajan katsotaan olevan hoitotasolla, kun hoitotaso on suoritettu sairaanhoitopiirin järjestämässä / hyväksymässä ammattitaidon testauksessa. Hoitotasolla toimivalla tulee olla terveydenhuoltoalan ammattitutkinto (ensihoitaja (AMK) tai sairaanhoitaja, jolla ensihoidon lisäkoulutus) sekä vähintään vuoden päätoiminen kokemus ambulanssiyksikkö toiminnasta.

Ambulanssiyksikön katsotaan olevan hoitotasolla, mikäli molemmat miehistön jäsenet on hyväksytty sairaanhoitopiirin järjestämässä / hyväksymässä tieto-taitokokeessa ja yksikön varustus on hoitotason määrittelyn mukainen.

Perus- ja hoitotason tietojen ja taitojen säilyminen varmistetaan sairaanhoitopiirin ensihoitolääkärille tai muulle sairaanhoitopiirin hyväksymälle lääkärille suoritettavassa tieto-taitokokeessa. Kiitettävästi läpäisseet uusivat sen neljän (4) vuoden kuluttua, hyvin läpäisseet kolmen (3) vuoden kuluttua ja tyydyttävästi läpäisseet puolen vuoden - yhden vuoden kuluttua. Kokeeseen kuuluu sekä teoria- että käytännön osuus.

Määräajoin suoritettavat tieto-taitokokeet ovat välttämättömiä, koska ensihoitajat toimivat tilanteissa, joissa vaaditaan nopeita, itsenäisesti tehtäviä vaativia päätöksiä. Lisäksi useimmilla paikkakunnilla yksittäisten toimenpiteiden määrä ensihoitajaa kohti jää vähäiseksi ja täten käytännön työ ei aina takaa tieto-taito tason säilymistä. Ensihoitajille on järjestettävä määräajoin (tavoite: vuosittain) mahdollisuus päästä käytännön harjoittelujaksolle päivystyspoliklinikalle / leikkaussaliin."