Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #167 Ensihoidon pätevyydestä jatkoa.....

24.11.2010 11:20

Ensihoitopalvelun esimiehen ja lääkintäesimiehen kompetenssivaatimuksista...:

"Tulosten mukaan Yhdysvalloista saadut tehtävänkuvaukset sekä ensihoidon henkilöstölle suunnatun kyselyn tulokset olivat yhdenmukaisia. Lääkintäesimiehen tehtäviin kuuluvat operatiivinen johtaminen, eli toiminta-alueen kokonaishallinta ensihoidon osalta ja lääkinnällinen tilannejohtaminen monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa. Lisäksi yhä tärkeämpänä nähtiin ensihoidon kehittäminen ja laadunvarmistaminen. Yhtenä ydintehtävänä on ensihoitohenkilöstön osaamisen ylläpitäminen ja varmistaminen. Tutkinto vaatimuksena lääkintäesimiehen tehtävään on terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinto. Lisäksi johtamiseen liittyvä lisäkoulutus tai tutkinto nähtiin tärkeäksi. Työkokemusta ensihoidosta on oltava vähintään viisi vuotta ja hoitotason velvoitteet tulee olla suoritettuna. Alueen paikallistuntemukselle ja erilaisille ensihoidon lisäkoulutuksille annettiin myös lisäarvoa."

(Rive, S. 2008. Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän lääkintäesimiesten ydintehtävät ja kompetenssivaatimukset. Lahden ammattikorkeakoulu.)