Occupy / Torikokous Kokouksen Jatkuminen Sallittava

Simo Vaatehuoneelta

/ #5 rauha, rakkaus, rispekti kukoistakoot

29.04.2012 18:14

Ehdottamasti parhain ja ainoa oikea paikka tämän Occupy-/Torikokous tyyppiselle mielenosoitukselle on aina eduskuntalon tai eduskunnan uuden rakennuksen edustan puistikko.

Tosin tuntuu ihmeelliseltä, että eduskunta on ottanut kaikessa hiljaisuudessa vallan päättää itsenäisesti siitä, minkälaisia ja miten pitkään kestäviä mielenosoituksia eduskunnan eteen hyväksytään. Onneksi asia sentään aikanaan ylitti edes Ylen uutiskynnyksen.

Ja jos oikein rahasummista ymmärrän, niin torikokous voi aivan perustellusti (osissa) siirtyä kaupungin Kansalaistorin "remontin" ajaksi eduskunnan eteen, koska yhteisillä verovaroillahan näitä perustuslain takaamia mahdollisuuksia taataan:

"Helsinki 15.10.2010 klo 14:31 | päivitetty 10.4.2012 klo 23:53
Eduskunta vuokraa Helsingiltä etupihansa

Eduskunnan edessä oleva piha-alue siirtyy Helsingin kaupungilta eduskunnan vastuulle. Muutoksen tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa alueen hallinnointia ja hoitoa, mielenosoituksia pihalla voi järjestää entiseen tapaan.
Kuva: YLE

Eduskunta ei aio rakentaa pihalle mellakka-aitoja, vaan kansalaiset pääsevät edelleen läheiseen kontaktiin edustajiensa kanssa, vakuuttaa Savola.

– Nimenomaan se on oikeistaan meidänkin tahto, koska vapaassa suomalaisessa yhteiskunnassa päättäjien kuulukin tietää mitä mieltä ihmiset on. Tämä on hyvä paikka siihen.

Vuokrasopimus solmitaan parin kuukauden sisällä ja tulevaisuudessa kaupungin kassaan kilahtaa vuokraa noin 40 000 euroa vuodessa. Samalla Helsingin paraatipaikan hoito siirtyy vuokralaiselle. Tämä sopii kaupungille oikein hyvin, toteaa puistovastaava Pekka Engblom Helsingin rakennusvirastosta

– Tämä kukkaryhmä kadun vieressä on ollut kallein elementti. Sen hoito on pyörinyt siinä 50 000 euron hujakoilla vuositasolla. Nyt kun tästä alueesta saadaan vielä vuokraa kaupungille, niin sehän on meille pelkkää tuloa vaan."

Eduskunta vuokraa Helsingiltä etupihansa | Helsinki | yle.fi
yle.fi/.../eduskunta_vuokraa_helsingilta_etupihansa_2052906.html
15. lokakuu 2010 – Lisäksi mielenilmausten järjestäminen hoituu nykyistä sujuvammin, toteaa Jukka Savola. – Mielenosoitus tapahtuu siten, että siitä tehdään ...

m.yle.fi Uutiset: Eduskunta vuokraa Helsingiltä etupihansa
m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-2052906

Joulupukki kerjäsi eduskuntatalon rappusilla - katso kuva | Uutiset ...
m.omakaupunki.fi/.../joulupukki_kerjasi_eduskuntatalon_rappusilla-...
23. joulukuu 2011 – ... kuuluviksi näihin tiloihin, eduskunnan turvallisuusjohtaja Jukka Savola kertoo. ... Savola on kuitenkin sitä mieltä, ettei ”yhden ihmisen kekkulointi” edellytä välttämättä tällaista. - Ymmärrykseni mukaan yksi ihminen ei ole mielenosoitus. ...

Eduskunnan edustalla on hyvin tilaa Occupy-/Torikokous-tyyppiselle toiminnalle ja varsinkin kesäaikaa sinne on helppoa tulla. Eduskunnan letkeänä tunnettu turvallisuusjohtaja Jukka Savola; on varmasti hyvä asiakaspalvelijana valmis auttamaan eduskunnan sisältä löytyvien taustafasiliteettien saamisesta kansalaisten hyötykäyttöön.

Hänen Ylelle antamansa lupaus "Lisäksi mielenilmausten järjestäminen hoituu nykyistä sujuvammin" on mielestäni tehty juuri nyt lunnastettavaksi.

Vai onko niin, että kaikki sellaiset yksittäisten kansalaisten järjestämät mielenosoitukset, jotka toimivat ilman keskusjohtoa ja siten poliittisten puolueiden masinoimien "kansalaisjärjestöjen" ohjauksen ulottumattomissa halutaan ennen pitkään vaientaa tai mustamaalata?